دفتر کار بنفش ؛ طراحی داخلی اداری با کمک اصول تفکر خارج از چهارچوب

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : دفتر کار بنفش (The Violet Office) واقع در شهر كوزهيكود (Kozhikode) کشور هند (India) فضای کار متعلق به یک معمار است! اینجا جایی است که تمایلات، شخصیت حرفه ای و اعتقادات این معمار نمود ظاهری پیدا می کند. دفتر کار بنفش (The Violet Office) فضایی است برای درکنارهم جمع شدن خانواده، تیم کاری و افرادی که می خواهند از تخصص او بهره مند شوند… در ادامه ی این مطلب، شما را به تماشای مهم ترین ویژگی های طراحی دفتر کار بنفش (The Violet Office) خواهیم برد! با ما همراه باشید.

دفتر کار بنفش | The Violet Office نمونه ای از طراحی داخلی اداری

این دفتر کار ۱۱۱ مترمربعی بستری است برای تبادل ایده ها، یادگیری و حتی سپری کردن اوقات فراغت! کار طراحی و اجرای این پروژه بر عهده ی استودیوی معماری NestCraft (مستقر در جنوب هند) بوده است؛ و استراتژی طراحی آن نیز بر پایه ی تفکر خلاقانه چیده شده است. در واقع، می توان ادعا کرد که هدف اصلی تیم معماران این پروژه، ایجاد فضایی منحصر به فرد بود. اما جالب است بدانید که این فضای منحصر به فرد، با بهره گیری از اصول تفکر خارج از چهارچوب بنا شد! و این موضوع، شاید مهم ترین وجه تمایز دفتر کار بنفش (The Violet Office) با دیگر پروژه های مشابه باشد.

دفتر کار بنفش | The Violet Office نمونه ای از طراحی داخلی اداری

جهت گیری ساختمان این دفتر کار، خطی و به صورت شرقی–غربی می باشد! علاوه بر این، می توان دهانه هایی را به عرض تقریبی پنج متر بر نمای این دفتر مشاهده کرد. این دهانه ها مهم ترین منابع تامین نور طبیعی و تهویه هوای طبیعی فضاهای داخلی به شمار می آیند. نور شرقی، در هنگام طلوع خورشید، طول ۱۵ متری ساختمان دفتر کار را به آسانی می پیماید و هر گوشه و کناری را غرق در روشنایی خود می کند. البته، برعکس این ماجرا نیز صادق است! نور غرب، در هنگام غروب خورشید می تواند لحظات شاعرانه ای را در دفتر کار بنفش (The Violet Office) رقم بزند.

دفتر کار بنفش | The Violet Office نمونه ای از طراحی داخلی اداری

معماران NestCraft برنامه ی خود را بر چیدن حداقل میزان از دیوارهای خارجی بنا کردند! از سوی دیگر، آن ها تصمیم گرفتند که فضاهای داخلی را بدون هیچ پارتیشنی سازماندهی کنند. به این ترتیب، این دفتر کارِ تک اتاقه، با ۵ متر ارتفاع و دو نیم اشکوب در هر دو انتهای شرقی و غربی متولد شد! دفتر کار بنفش (The Violet Office)، دوازده ایستگاه کاری و یک سرسرای ورودی را در دل خود جای داده است. به علاوه، با بهره گیری از تکنیک های طراحی داخلی، یک سالن انتظار نیز در قلب آن جانمایی شده است.

کوتاه سخن اینکه، تعامل، شفافیت و کارِ گروهی، سه کلیدواژه ی اصلی در شکل گیری این دفتر کار هستند.

سایت پلان
پلان طبقه همکف
نیم طبقه اول
مقطع در راستای شرقی-غربی
مقطع غربی
مقطع در راستای شمالی-جنوبی
نمای جنوبی
نمای شرقی
طراحی داخلی پروژه
پلان سیرکولاسیون
جانمایی طبقات و دیوارها

The Violet Office

Calicut (Kozhikode), India

Architects: Nestcraft Architecture

Lead Architect: Rohit Palakkal

Area: ۱۲۰۰ ft²

Year: ۲۰۲۱

Structural Engineering: Maple Consultants

Photographs: Redz Photography

 

منبع:

archdaily.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *