خانه خیابانی ؛ تجربه ی زندگی در دو سوی یک خیابان داخلی!

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : خانه خیابانی (Street House) یک واحد مسکونی ۴۰۰ مترمربعی است که در زمینی به عرض ۱۶ متر و عمق ۲۵ متر در میان دو خیابان واقع در یکی از جدیدترین حومه های شهری کویت (Kuwait) پایتخت کشور کویت واقع شده است. کار طراحی و اجرای خانه خیابانی بر عهده ی تیمی از معماران کمپانی Massive Order (مستقر در شهر کویت) بود. آن ها استراتژی طراحی خود را با الهام از مهم ترین ویژگی عای همسایه های سایت این پروژه (همان دو خیابانی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم) معین کردند… بر همین اساس، شاهد شکل گیری حیاطی به مثابه یک خیابان فرعی در دل این خانه هستیم! در ادامه ی مطلب، تلاش خواهیم کرد شما را با مهم ترین جزئیات پروژه ی طراحی و اجرای خانه خیابانی (Street House) آشنا کنیم؛با ما همراه باشید.

خانه خیابانی | Street House

اغراق نیست اگر بگوییم جذاب ترین عنصر این پروژه ی مسکونی، خیابان داخلی آن می باشد! این خیابان، خانه را به دو توده ی مستقل از هم تقسیم نموده است. این استقلال فضایی، ویژگی های خاصی را نیز با خود به همراه داشته است. تیم معماران خانه خیابانی (Street House) تصمیم گرفتند که به هر کدام از این توده ها یک کاربری خاص ببخشند؛ به این ترتیب، یکی را محل زندگی نام نهادند و دیگری را توده ی خدماتی. اتاق های خواب، فضای نشیمن و همچنین دیگر فضاهای خانوادگی در محل زندگی جانمایی شده اند. فضاهای خدماتی (و عمومی تر) نیز در سوی مقابل هستند؛ البته، هر دو سوی این خانه رو به خیابان داخلی دارند و از این طریق نیز با هم ارتباط بصری قابل توجهی برقرار می کنند.

بیایید از فاصله ای نزدیک تر به فضاهای خانوادگی این عمارت منحصر به فرد مسکونی نگاهی بیندازیم! فضای زندگی خانه خیابان، خود به دو طبقه تقسیم می شود؛ ارتفاع این توده چیزی در حدود ۶ متر است. در طبقه ی همکف آن اتاق های نشیمن، فضای پذیرایی و همچنین آشپزخانه به چشم می خورد. طبقه ی اول هم سرویس های بهداشتی و سه اتاق خواب را در خود جای داده است. مهم ترین و چشم نوازترین مشخصه ی این بخش از خانه، شاید پنجره های عریض و طویل آن باشد! این پنجره ها می توانند فضاهای داخلی را به زیباترین شیوه ی ممکن به فضاهای خارجی پروژه متصل نمایند… علاوه بر این، این ایده (یعنی پنجره ها و بازشوها) خیال ساکنین خانه را نیز از بابت تامین نور طبیعی و همچنین تهویه ی هوا راحت خواهند کرد.

پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
پلان نیم اشکوب
نمای جلویی
نمای پشتی

 

Street House

AL-ARDIYA, KUWAIT

Architects: Massive Order

Area: ۴۰۰ m²

Photographs: Nelson Garrido

منبع:

archdaily.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *