خانه تیامو ؛ دژی چند لایه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ویتنام

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : خانه تیامو (The Tiamo House) خانه ای است که به دنبال احساس نیاز مالکین خود به دوری از هیاهو و هرج و مرج شهر ساخته شده است! این خانه ی ۱۳۰ مترمربعی در بخش Tan Tinh شهر ها تین (Hà Tĩnh)، یکی از شهرهای شلوغ کشور ویتنام (Vietnam) واقع شده است؛ و کار طراحی و اجرای آن نیز بر عهده ی تیمی از معماران استودیوی معماری DOM بوده است! در ادامه ی این مطلب، شما را با مهم ترین ویژگی های طراحی خانه تیامو (The Tiamo House) آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید!

خانه تیامو | The Tiamo House

تیامو، خانه ای است نه فقط دوستدار طبیعت، که در ارتباط نزدیک با آن! مهم ترین عناصر این پروژه، باغ های کوچک و متوسط سرسبز و آکواریوم هایی می باشد که برای سرگرم شدن اعضای کوچک تر خانواده طراحی شده اند!

خانه تیامو | The Tiamo House

بد نیست بدانید که شهر ها تین (Hà Tĩnh) با بارش های سیل آسای سالانه دست به گریبان است! تیم معماران DOM نیز این نکته را فراموش نکردند و طبقه ی همکف پروژه را مقداری بالاتر از سطح زمین بردند! این راه حل ساده، فضاهای اصلی خانه را در برابر هجوم باران های بی رحمانه ی ویتنام محافظت می کند. علاوه بر این، نماهای داخل به خارج خانه، شگفت انگیزتر و زیباتر به نظر خواهند رسید! از سوی دیگر، به دلیل علاقه ی مالک خانه به صنایع دستی، از متریال سنتی ای همچون آجر، چوب طبیعی و بتن برای سازماندهی خانه تیامو (The Tiamo House) استفاده شده است!

نکته ی جذاب این پروژه، وجود چند درخت بالغ در سایت آن بود! تیم معماران تصمیم گرفتند استراتژی طراحی خود را حول این عناصرِ با ارزش بچینند…! ایده ی اصلی، طراحی فضایی چند لایه بود؛ البته لایه هایی که از داخل به سمت خارج سایت گسترش یابند اما در عین حال از شلوغی های شهر نیز در امان بمانند. در لایه ی نخست سایت پروژه، فضاهای کمکی جانمایی شده اند؛ مناطقی همچون گاراژ، راه پله و باغچه ها! لایه ی دوم، فضاهای خانوادگی را دربر گرفته است؛ فضاهای همچون لابی، اتاق مهمان و آشپزخانه! اما لایه ی سوم، خصوصی ترین و دلنشین ترین فضای این خانه است؛ مکانی که ایوانی گسترده دارد و با باغ سرسبز و پردرخت خانه تیامو (The Tiamo House) در ارتباطی مستقیم است.

این لایه ها، عمقی بی نظیر را به خانه تیامو (The Tiamo House) بخشیده اند! به کمک آن ها، فضای زندگی تبدیل به مکانی با حداکثر میزان دسترسی به نور طبیعی و هوای تازه شده است. طبقه ی دوم خانه نیز، اتاق های خواب و فضاهای خصوصی اعضای خانواده را در خود جای داده است. طراحی داخلی این بخش، کاملا مینیمالیستی انجام شده است؛ انتخاب هوشمندانه ای که به بهینه سازی فضا کمک شایانی خواهد نمود.

پلن طبقه همکف
پلان طبقه اول
پلان بام
مقطع یک
مقطع دو

 

The Tiamo House

Hà Tĩnh, Vietnam

Architects: Dom Architect Studio

Design Team:Nguyen Anh Duc, Truong Anh Duc

Area: ۱۳۰ m²

Year: ۲۰۲۰

Photographs: Hoang Le

منبع:

archdaily.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *