ساختمان مسکونی توحید | معمار: هومن بالازاده

ساختمان مسکونی توحید

موقعیت: تهران، سعادت آباد

معمار/معماران: هومن بالازاده (هوباطرح)

مدیر طراحی پروژه: داوود رییسی

گروه طراحی پروژه: علیرضا باقری، مونا رضوى

طراحی داخلی: علیرضا باقری، مونا رضوی، سامان سلیمانیها

کارفرما: گروه اقتصادی و مهندسی داناک

سال پروژه: ۲۰۱۷ میلادی

مساحت: ۲۵۰۰ مترمربع

مدير اجرايى: محمد فولادوند

تاسيسات: ايمان ايل بيگى

مدل سه بعدى: مهران على نژاد

ارائه: مرجان نراقى

رندر: علیرضا باقری، مونا رضوی

عکس: پرهام تقى اف

ساختمان مسکونی توحید

شهر تهران، انباشتی از تراکم ساختمان های بهم چسبیده در حصار ساختمان های پیرامونی خود می باشد. ساختمان هایی که به دلیل قوانین از قبل تعیین شده برای آنها تحت لفظ (طرح جامع) مجبور به نورگیری از یک ضلع و ایجاد یک پاسیو در درون خود خواهند بود. حیاط ها در این شهر کم رنگ می شوند و فضای سبز در آن به حداقل خود خواهد رسید. آلودگی حاصل از ماشین در این شهر پیروز میدان است و تصاحب جنگ نابرابر جبهه ی درختان، هوای تازه و دی اکسید کربن، ماشین ها و دودکش ها را از آن خود می کند!

معماری در این گونه از دانه بندی های شهری، چگونه می تواند در این نبرد به انسان های این شهر کمک نماید! آیا جداره های نما می تواند فقط بر رخ کشیدن موضوع زیبایی نباشند و سود دیگری را ارزانی شهر کنند؟ و در یک مقیاس کلان آیا می توان همه ی دانه های شهر با یکدیگر متحد شوند تا بتوانند اندکی نیروی کمکی در جنگ ماشین و طبیعت باشند؟

توسعه فضای سبز در حیاط ها و جداره های ساختمان و بام در صورتی که آب مورد نیاز خود را از بازیافت فاضلاب مصرفی ساختمان ها تامین نماید، می تواند در جهت راهکار خود در بهبود کیفیت درونی ساختمان و شهر نقش داشته باشد.

ساختمان مسکونی توحید

در این پروژه گلدان های بزرگی که برای هر واحد در نظر گرفته شده است، علاوه بر آنکه در سازماندهی فضایی (شبکه بندی سازماندهی درونی و بیرونی پروژه) نقش دارند، به عنوان بستری برای بکارگیری نما به عنوان یک حیاط عمودی می توانند مطرح گردند. الگوهای آپارتمانی میان بافتی (infilled) نیاز بر بازنگری های سکونتی است که از طریق تکثر آن، می توان به شهرها و زندگی انسانی بهتری رسید.

نقش اجتماعی پشتبان های سبز، برای تقسیم بندی زمینی برای کشت سبزیجات برای هر واحد مسکونی ایده دیگری بود که در این پروژه مطرح شد. کشاندن نور و دید در فضاهای زیرزمین که همواره به عنوان فضاهای بی کیفیت از دست رفته در ساختمان های این چنینی به آن نگاه می شود، از طریق ویدهای گسترده شونده صورت گرفته است.

Tohid Residential Building

Tehran, Iran

Architect: Hooba Design

Architect In Charge: Hooman Balazadeh

Design Managet: Davood Reesi

Design Team: Alireza Bagheri , Mona Razavi

Interior Design Team: Alireza Bagheri , Mona Razavi , Saman Soleimaniha

Client: Danak Group

Area: 2500 m²

Year: 2017

Construction Director: Mohammad Fouladvand

Mechanical and Electrical Engineer: Iman Eilbeygi

Photographs: Parham Taghioff

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *