غفار داورپناه ورنوسفادرانی پدر سنگبری نوین ایران درگذشت

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : غفار داورپناه ورنوسفادرانی پدر سنگبری نوین ایران در سن ۹۲ سالگی و در شهر تهران درگذشت! مهم ترین و قابل توجه ترین اثر به جا مانده از وی، برج آزادی (شهیاد) در تهران است که کار انتخاب سنگ، برش و اجرا را بر عهده وی بوده است.

غفار داورپناه ورنوسفادرانی متولد سال ۱۳۰۸ شمسی در سده اصفهان بود. پدر وی دهقان زاده ای بود که به ارتش پیوسته بود و به مدت ده سال در جمع قزاق ها حضور داشت اما استعفا داد و سنگ تراشی را برای امرار معاش خود برگزید. غفار داورپناه ورنوسفادرانی هنگامی که ۱۱ سال سن داشت، مدرسه را در کلاس چهارم ابتدایی رها کرد و به همراه پدر خود به اصفهان رفت و برای کمک به خانواده، به سنگ تراشی مشغول شد.

او بعد از شهریور ماه سال ۱۳۲۰ شمسی برای کار همراه پدر به شهرهای مختلف ایران سفر کرد و سپس در چهارده سالگی بهشهر تهران رفت. غفار داورپناه ورنوسفادرانی در سال ۱۳۲۷ شمسی، نخستین کارگاه سنگبری را دایر کرد و این سرآغاز هفتاد سال تجربه او در صنعت سنگ ایران بود. او تا سال ۱۳۵۷ شمسی و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چندین کارخانه سنگبری ساخت و با وارد کردن آخرین فناوری های روز، این صنعت را گسترش داد.

غفار داورپناه ورنوسفادرانی در زمان اقامت در تهران و هنگامی که برای کار در پارک شهر مشغول به کار بود، با قنبر رحیمی که از او به عنوان پیشکسوت در معادن سنگ ایران یاد می‌ شد، آشنا شد. آنها بعدها در پروژه میدان آزادی (شهیاد) با هم همکاری کردند.

وی در پس از ۱۳۳۲ شمسی با هوشنگ سیحون آشنا می شود. این دو پروژه های زیادی را به طور مشترک با یکدیگر انجام دادند؛ از جمله این پروژه ها می توان به مقبره نادرشاه اشاره کرد.

همکاری غفار داورپناه در ساخت برج آزادی (شهیاد)

غفار داورپناه ورنوسفادرانی در مصاحبه ای می گوید اواخر سال ۱۳۴۶ شمسی از او دعوت می شود تا به دفتر حسین امانت، معمار و طراح برج آزادی برای پروژه ای بزرگ برود! او همراه با قنبر رحیمی، پیشنهاد سنگ مطلوب و گزینش آن، برش و نصب را انجام داد…

حسین امانت درباره شیوه کار غفار داورپناه ورنوسفادرانی می گوید: ” سطوح تاب‌ خورده یا پیچ‌ خورده با دقت طوری تراشیده شده‌ اند که در جمع سطح پیچیده‌ ای که از پایین به بالا می‌ پیچید و تاب می‌ خورد، را تشکیل می‌ دهند؛ استاد غفار داورپناه کسی بود در ایران که در آن سال‌ ها انجام این مهم را به عهده گرفت و آن را با نهایت درایت و کاردانی به موقع و با بهترین قیمت به انجام رساند. “

عملیات ساخت برج آزادی (شهیاد) در یازدهم آبان ماه سال ۱۳۴۸ شمسی آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ مهر ماه سال ۱۳۵۰ شمسی با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید. معماری برج آزادی، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی است. این بنا در تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال ۱۳۵۳ شمسی با شماره ثبت ۱۰۰۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

از دیگر پروژه هایی که غفار داورپناه ورنوسفادرانی کار سنگبری آنها را بر عهده داشته است می توان به ساختمان وزارت کشور، استادیوم تختی (فرح پهلوی)، نمای سینما دیاموند و… اشاره کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارخانه و برخی از اموال غفار داورپناه ورنوسفادرانی مصادره شد و او مجبور به ترک ایران گردید! اما وی پس از گذشت ده سال به ایران بازگشت و دوباره کارخانه سنگبری خود دایر کرد تا آنکه بازنشسته شد و تا آخر عمر نیز در تهران ماند تا سرانجام ۲۶ تیر ماه سال ۱۴۰۰ شمسی و در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

هنر و معماری آبگینه درگذشت ایشان را تسلیت عرض می نماید و از خداوند متعال برای روح آن مرحوم، غفران و رحمت واسعه الهی را مسئلت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *