استودیوی معماری رضوی و طراحی آپارتمان XVII در بافت تاریخی شهر لیون

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : استودیوی معماری رضوی (Studio Razavi architecture) در سال ۲۰۱۹ میلادی، دست به طراحی آپارتمان مسکونی متفاوتی در بافت تاریخی شهر لیون واقع در خاور مرکزی فرانسه زد. بد نیست بدانید شهر لیون به عنوان سومین شهر بزرگ فرانسه پس از پاریس و مارسی، یکی از مهم ترین مراکز دانشجویی در فرانسه و اروپا و همچنین به عنوان پایتخت فرانسه در خوش گذرانی شناخته می شود!

آپارتمان XVII

آپارتمان XVII (عدد یونانی و بیانگر عدد ۱۷ در زبان فارسی) برای جوان پژوهشگری طراحی شده است که عمدتا تنها زندگی می کند. لازم به بیان است ساختمان این پروژه از قرن شانزدهم میلادی تا به امروز حفظ شده است و متعلق به دوره رنسانس می باشد!

دو شومینه سنگی بزرگ، تیرهای سقف از جنس چوب بلوط و همچنین ارتفاع ۱۴ فوتی (۴٫۲۶ متری) سقف از ویژگی های منحصر به فرد این آپارتمان مسکونی ۸۰ مترمربعی بود که معماران پروژه در تلاش بودند تا آن ها را در فضای جدید به صورت بازسازی شده حفظ نمایند.. پلان این آپارتمان مسکونی از یک اتاق خواب و حمام، فضای نشیمن، فضای غذاخوری و همچنین آشپزخانه تشکیل شده است.

آپارتمان XVII

معماران در این پروژه با بهره گیری از پالتی شامل رنگ و متریال های محدود، مجموعه ای از فضاها را طراحی کرده اند که می توانیم از آن به عنوان فضای درون گرا (introspective space ؛ درونگرایی به این معنا است که توجه، علایق و دغدغه‌ های فرد به احساسات، افکار و دنیای درونی خود معطوف است) یاد کنیم! این مکان به خوبی هر چه تمام برای انعکاس تامل و گوشه نشینیِ خلاق ایجاد شده است. پالت استفاده شده در طراحی این پروژه، شامل یک رنگ زمینه ی خنثی و یک رنگ مکمل می باشد که همنشینی خوبی را با فرم قوس های جانمایی شده در فضا ایجاد کرده است.

پوشش های چوبی کف و همچنین پوشش گچ دیوارها که به صورت زبر و خشن اجرا گردیده اند، متریال هایی هستند که به شما این امکان را می دهند تا از پتانسیل کامل این فضا بهره ببرید و تجربه لذت بخشی را کسب نمایید!

لازم به بیان است پروژه آپارتمان XVII در مسابقه بین المللی معماری Architizer A+Awards سال ۲۰۲۱ میلادی توانست عنوان تقدیر ویژه را در بخش مسکونی و آپارنمان به خود اختصاص دهد. استودیوی معماری رضوی توسط علیرضا رضوی ، معمار ایرانی و موسسه معماران آمریکایی پایه گذاری شده است. علیرضا رضوی سابقه همکاری با معماران پیتر آیزنمن ، معماران شیگرو بان و… را در کارنامه دارد.

پلان
مقطع

 

Apartment XVII

Lyon, France

Architects: Studio Razavi architecture

Area: ۸۰ m²

Year: ۲۰۱۹

Photographs: Simone Bossi

منبع:

archdaily.com

studiorazavi.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *