مهندس امير علی سردار افخمی معمار مجموعه تئاتر شهر درگذشت

مهندس امير علی سردار افخمی معمار مجموعه تئاتر شهر درگذشت

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : مهندس امير علی سردار افخمی ، از معماران پیشرو ایرانی و طراح و معمار مجموعه تئاتر شهر تهران روز دوشنبه ۱۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی بر اثر کهولت سن در شهر پاریس درگذشت.

امير علی سردار افخمی در سال ۱۳۰۸ شمسی در شهر تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۳ شمسی، زمانی که شاگرد دوره متوسطه بود، برای ادامه تحصیلات راهی کشور فرانسه شد و پس از ورود به رشته معماری در مدرسه هنرهای زیبای پاریس یعنی بوزار شاگرد اول شد! وی پس از اخذ مدرک دکتری معماری از دانشکده هنرهای زیبای پاریس در سال ۱۳۴۲ شمسی به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد تا اینکه به دلیل اختلاف با هوشنگ سیحون (استاد معماری و ریاست وقت دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران) کار تدریس را رها کرد و منحصرا به کار معماری در دفتر خود در تهران یعنی شرکت مهندسان مشاور سردارافخمی پرداخت.

امير علی سردار افخمی کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به دلیل مسائل خانوادگی ایران را مجددا به مقصد فرانسه ترک نمود. او پس از خروج از ایران، دیگر به کشور بازنگشت و درخواست وزارت مسکن و شهرسازی در دهه هفتاد شمسی برای اجرای ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی که توسط خود وی در پیش از انقلاب طراحی شده بود را نیز رد کرد! وی از آن زمان ساکن شهر پاریس بود.

لازم به بیان است ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۵ شمسی توسط او طراحی گردید و پس از انقلاب اسلامی ایران در سال‌ های ۱۳۷۶–۱۳۸۰ شمسی اجرا شد.

مهندس امير علی سردار افخمی معمار مجموعه تئاتر شهر درگذشت
از راست به چپ: کامران دیبا (نقاش، شهرساز و معمار مدرنیست)، رضا مجد (مدیرعامل دفتر مهندسین مشاور فرمانفرمائیان و همکاران)، محمدرضا مقتدر (معمار هتل‌ ها و ساختمان ‌های دانشگاهی)، (معمار استادیوم ورزشی آزادی، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان پست و تلگراف و تلفن، فرودگاه مهرآباد و…) و علی سردار افخمی

همچنین امير علی سردار افخمی ، طراح آرامگاه (سنگ مزار) صادق هدایت (نویسنده و مترجم؛ او را همراهِ محمدعلی جمال ‌زاده و بزرگ علوی و صادق چوبک یکی از پدران داستان ‌نویسی نوین ایرانی می دانند) بوده است؛ آرامگاه وی در قطعه ۸۵ گورستان پرلاشز (مشهور‌ترین و پربازدید‌ترین گورستان جهان) در شهر پاریس واقع است. مقبره ‌ی او سنگ سیاه‌ رنگ ساده ‌ای به شکل هِرم است و تصویر کوچکی از جغد بر روی آن دیده می ‌شود که به کتاب بوف کور وی اشاره دارد.

مهندس امير علی سردار افخمی معمار مجموعه تئاتر شهر درگذشت
آرامگاه (سنگ مزار) صادق هدایت

 

آثار معماری امير علی سردار افخمی

  • تئاتر شهر (در همکاری با لیلا فرهاد)
  • ساختمان جدید مجلس شورای ملی
  • خانه کودکان بی‌ سرپرست تهران
  • ساختمان شیروانی پارک نیاوران
  • هتل ماریوت تهران
  • هتل اسنوبِرد ایروان
  • ساختمان تالارها دانشگاه صنعتی اصفهان

هنر و معماری آبگینه درگذشت ایشان را به جامعه معماری کشور تسلیت عرض می نماید و از خداوند متعال برای روح آن مرحوم، غفران و رحمت واسعه الهی را مسئلت دارد.

مهندس امير علی سردار افخمی معمار مجموعه تئاتر شهر درگذشت
امير علی سردار افخمی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *