نانوایی لیبرتی ؛ طرحی از امانوئل سیمون در بزرگداشت نانوایی پاریسی

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : نانوایی یکی از مشاغل پرطرفدار در کشور فرانسه (France) به شمار می آید! شاید برایتان جالب باشد که بدانید در فرانسه (France)، این شغل به لحاظ درآمدزایی هم ردیف با داروخانه ها و جایگاه های عرضه ی بنزین می باشد! آخرین پروژه ی استودیوی معماری داخلی امانوئل سیمون (Emmanuelle Simon) نیز به این شغل محبوب و پردرآمد مربوط می شود. در ادامه ی این مطلب، شما را با مهم ترین جزئیات طراحی نانوایی لیبرتی آشنا خواهیم کرد.

نانوایی لیبرتی (Liberté bakery)

ماجرا از این قرار است که چندی پیش امانوئل سیمون (Emmanuelle Simon)، دست به طراحی یک نانوایی کاملا فرانسوی در مرکز شهر پاریس (Paris)، پایتخت این کشور زد. این واحد تجاری ۲۵ مترمربعی، نانوایی لیبرتی (Liberté bakery) نام دارد؛ و با استفاده از المان های آشنایی همچون طاق های قوسی، مبلمان مدور و رنگ های شنی سازماندهی شده است.

هدف اصلی امانوئل سیمون (طراح پروژه)، ایجاد فضایی دنج و دعوت کننده بود! او تصمیم داشت بازدیدکنندگان را به گذراندن دقایقی بیشتر در این فضای تجاری ترغیب کند. به زبان ساده تر، این طراح صاحب نام فرانسوی در پی طراحی مکانی بود که به لیست مقاصد محبوب شهروندان شهر پاریس (Paris) اضافه شود. همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، فضاهای داخلی نانوایی با کمک مجموعه ای از طاق های قوسی سازماندهی شده اند؛ در واقع، قوس یا همان فرم کمانی، نقش مهمی در شکل گیری هویت این نانوایی دارد.

نانوایی لیبرتی (Liberté bakery)

از میان مهم ترین نمودهای فرم کمانی، می توان به چهار طاقچه اشاره کرد. این چهار طاقچه، درست در پشت پیشخوان جانمایی شده اند؛ و بد نیست بدانید که مدیران نانوایی، از آن ها برای نمایش جدیدترین محصولات آشپزخانه استفاده می کنند. امانوئل سیمون (Emmanuelle Simon) توضیح می دهد که برای استفاده از قوس و کمان دلایل زیادی داشته است؛ اما همیشه، اصلی ترین بهانه، ساده ترینِ بهانه هاست! و آن هم چیزی نیست جز بازی ای که این فرم در همراهی با نور و سایر احجام موجود در فضاهای داخلی به همراه دارد.

در پالت متریال نانوایی لیبرتی (Liberté bakery)، یک عنصر خاص به چشم می خورد؛ سرامیک-کاشی های راکو (Raku tiles – ceramic)! این کاشی ها با استفاده از تکنیک شوک حرارتی ژاپنی ساخته شده اند و وظیفه ای مهم را بر دوش دارند؛ آراستن و بی عیب و نقص جلوه دادن جزیره مرکزی و طاق های قوسی فروشگاه! امانوئل سیمون (Emmanuelle Simon) درباره این انتخاب هوشمندانه می گوید:

” نگاه کردن به این متریال، حس تماشای یک نانِ تازه از فر خارج شده را در ذهن مشتریان تداعی خواهد کرد! “

 

منبع:

dezeen.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *