[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

اختصاصی هنر و معماری آبگینه :

(توضیحات معمار پروژه)

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان

موقعیت:  اصفهان، پیربکران، میدان امام خمینی، خیابان زاینده رود شمالی، دهکده ساحلی قلعه سر شیر

معمار/معماران: رامبد ایلخانی و نشید نبیان (گروه طراحی شیفت (مهندسین مشاور تغییر روند طرح))

تیم طراحی پروژه: رامبد ایلخانی ، نشید نبیان ، احسان کریمی ، پرنیان قائمی ، درنا مصر زاده

همکار طراحی پروژه: گلناز جمشیدی

کارفرما: فرزاد فلاحتیان

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۴ شمسی

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۵ شمسی

مساحت زمین پروژه: ۱۲۸۹ مترمربع

مساحت زیربنا: ۶۷۷ مترمربع

سازه: پدرام مصاحی محمدی

تاسیسات مکانیکی: علی غنی زاده

تاسیسات الکتریکی: علی پیلتن

تیم ارائه و گرافیک: نغمه اسدبیگی ، مهتا امین علی ، محمدحسن توانگر ، امیر فلاحی

عكس: پرهام تقی اف

رتبه دوم در گروه مسکونی تک واحدی در جایزه معمار سال ۱۳۹۵ شمسی

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

پروژه [در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان تمرینی است برای به چالش کشیدن رابطه عرف درون و بیرون در سازماندهی فضای سکونت موقت، یا همان ویلای ییلاقی. در شرایط عرف، خانه ییلاقی برای استفاده حداکثری از چشم اندازهای طبیعی، ساختاری مشابه “کوشک در باغ” را پیدا کرده و شفافیت در جداره های خارجی آن لحاظ می گردد.

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

پروژه [در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان ، ویلایی خانوادگی در حومه شهر اصفهان، واقع در عرصه ای غیر شهری و افقی است که چشم انداز حائز اهمیتی ندارد. در نتیجه نظام فضایی پروژه تغییر ساختاری پیدا کرده است و از طریق دو حیاط شبه مرکزی و به هم پیوسته، در کنار حداکثری شدن شفافیت درونی نسبت به این حیاط ها، نگاه خود را از بیرون به درون متمرکز می کند. بازخوانی رابطه درون و برون در پرداخت پروژه نیز دیده می شود. شباهت لایه ی پرداختی فضا در ویدهای داخلی و خارجی، به لحاظ ادراکی مرز بین درون و بیرون را از تمایزی قطعی به تفاوتی مبهم تبدیل می کند.

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

این عدم قطعیت به واسطه عناصر متحرک فضایی چون در های کشویی که حیاط ها را از فضاهای باز محصور و خصوصی، به عرصه هایی نیمه محصور تبدیل می کند نیز تشدید می شود. در عین حال، معرفی فضاهای نیمه محصور باز در قلب پروژه، امکان تفکیک فضایی عملکردهای خصوصی و عمومی مربوط به سکونت غیر دائم را فراهم می کند.

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
روند طراحی
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
سایت پلان
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
پلان طبقه همکف
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
پلان طبقه اول
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
مقطع
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
مقطع
[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
مقطع
 

[In]Exterior, Falahatian Yard-House

Pir Bakran, Isfahan, Iran

Architects: [SHIFT] Process Practice

Architects In Charge: Rambod Eilkhani , Nashid Nabian

Design Team: Ehsan Karimi , Parnian Ghaemi, Dorna Mesrzadeh

Designer Associate: Golnaz Jamshidi

Area: ۶۷۷ m²

Year: ۲۰۱۶

Constrouction Manager: Pouria Shafiee

Structural Consultant: Pedram Mosahebi Mohammadi

Presentation & Graphic Associates:Naghmeh Asadbeigi, Mohammad Hasan Tavangar, Amir Fallahi, Mahta Aminali

Photographs: Parham Taghioff

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان
[In]Exterior, Falahatian Yard-House

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[در]بیرون؛ حیاطخانه فلاحتیان | معمار: رامبد ایلخانی و نشید نبیان

[In]Exterior is an exercise in challenging the well-established conventions of designing for a second home or a retreat family house. Conventionally speaking, retreat homes are conceptualized as villas in the park with a focus on maximizing the visual access of the interiors to the surrounding natural vista through transparent exterior thresholds of a solid volume.

[In]Exterior is a family house located in a retreat village in the periphery of City of Isfahan. The suburban context of the project offers no substantial natural view or meaningful topographic variation. Hence, the spatial organization of the project is fundamentally transformed to introduce two connected semi-courtyards. Instead of looking outward at a non existing natural vista or impressive view, the project is shifting its visual focus to the inner yards, arriving at maximum transparency of the architectural thresholds where the interior spaces meet the interiorized yards.

The redefinition of inside/outside relation is also deriving the material condition of the architectural surfaces. The commonalities of surface material and texture, both in interior and exterior voids, allow for certain level of ambiguity in differentiating the interior and exterior condition from a perceptual point of view. The spatial uncertainty in identifying the borderline between in and out is further established through the introduction of sliding walls that transforms the interior yards of the project to semi-open gardens.

Meanwhile, the introduction of the yards within the heart of the spatial organization of the house, allows for performative division of the house between the categorically different  functions with private and public nature.

Product Description

For the facade of the building we decided to go for a white modular material to emphasize on the abstractness of the platonic forms of the project. Hence, the white industrially produced bricks of Namachin Esfahan were chosen.