نادر تهرانی به عنوان عضو هیات داوران جایزه معماری آقاخان سال ۲۰۲۲ انتخاب شد

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : جایزه معماری آقاخان جایزه ای است که هر سه سال یک بار از سوی بنیاد شبکه توسعه آقاخان (AKDN) به یک یا چند معمار زنده اعطا می‌ شود. لازم به بیان است این جایزه که در سال ۱۹۷۷ میلادی از سوی کریم آقاخان پایه گذاری شده است، از نظر مالی به عنوان برترین جایزه معماری در جهان شناخته می شود (به برنده ی این جایزه، یک میلیون دلار آمریکا داده می‌ شود).

Aga Khan Award for Architecture

به تازگی و براساس اخبار منتشر شده بر روی وبسایت رسمی جایزه آقاخان به آدرس akdn.org ، هیات داوران جایزه معماری آقاخان (Aga Khan Award for Architecture) در سال ۲۰۲۲ میلادی معرفی شده است! اما در اتفاقی ارزشمند در میان این نُه عضو، نادر تهرانی معمار آمریکایی ایرانی‌ تبار و بنیان گذار دفتر معماری نادا نیز حضور دارد.

نُه عضو هیات داوران جایزه معماری آقاخان (Aga Khan Award for Architecture) در سال ۲۰۲۲ میلادی عبارت است از: نادا ال حسن (معمار حفاظت و فعال عرصه سیاست های بین المللی در حوزه فرهنگ و توسعه پایدار)، کادر آتیا (هنرمند)، فرانسیس کِره (استاد طراحی معماری در دانشگاه فنی مونیخ)، سیبل بوزدوگان (استاد مدعو معماری و شهرسازی مدرن در دانشگاه بوستون)، آن لاکاتون (معمار، بنیانگذار استودیوی معماری لاکتون و واسال و برنده جایزه معماری پریتزکر سال ۲۰۲۱)، پروفسور کازی خالد اشرف (مدیرکل موسسه معماری و منظر بنگال)، لینا قوتمه (معمار و بنیانگذار استودیوی معماری لینا قوتمه) و پروفسور نادر تهرانی (رئیس مدرسه معماری ایروین اس. چانین کالج کوپر یونیون و بنیان گذار دفتر معماری نادا)

هیات داوران جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۲۲

اعضای هیات داوران پانزدهمین دوره از این جایزه بین المللی در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی برای انتخاب یک لیست کوتاه از پروژه های نامزد تشکیل جلسه خواهند داد. اما بد نیست بدانید فرایند انتخاب آثار بر تفکراتی تاکید دارد که نه تنها نیازهای جسمی، اجتماعی و همچنین اقتصادی مردم را تامین کند ، بلکه پاسخگوی ایده آلی برای انگیزه های فرهنگی آنها نیز باشد (همچنین توجه ویژه به بهره گیری از منابع محلی و فناوری های جدید به شیوه های نوآورانه).

لازم به یادآوری است در ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی نیز نادر تهرانی به عنوان عضو جدید آکادمی هنر و ادبیات ایالات متحده آمریکا (The American Academy of Arts and Letters) انتخاب شده بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *