اقامتگاه مسکونی سیدو ؛ وقتی فضای باز به اولویت نخست طراحی معماری تبدیل می شود

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : اقامتگاه مسکونی سیدو (Sidhu) به تازگی (در سال ۲۰۲۱ میلادی) و در یکی از شهرک های تازه تاسیس کشور هند (India) یعنی به نام شهبد (Shahbad) به بهره برداری رسیده است! این خانه ی ۴۱۸ مترمربعی متشکل از دو طبقه می باشد و تعدادی فضای منحصر به فرد و کاربردی را در دل خود جای داده است. در این دو طبقه، یک فضای نشیمن رسمی، یک فضای نشیمن خانوادگی، چندین اتاق خواب و همچنین یک سالن سینمای خانگی جانمایی شده است. از سوی دیگر، بد نیست بدانید که تمامی اتاق های خواب این خانه، از یک بالکن رو به فضاهای باز برخوردار می باشند. کار طراحی و اجرای پروژه سیدو (Sidhu) بر عهده ی تیمی از معماران کمپانی آنودیپ بهانداری و همکاران (Anudeep Bhandari & Associates) (مستقر در شهر چندی گر به عنوان اولین شهر طراحی شده هند از منظر معماری و طراحی شهری) بوده است. در ادامه ی این مطلب، شما را با مهم ترین ویژگی های طراحی و اجرای این خانه آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

اقامتگاه مسکونی سیدو | Sidhu Residence

خانه سیدو (Sidhu) رو به سوی جنوب دارد؛ این یعنی در تابستان ها نور زیادی را به خود جذب می کند… اما در عوض، در زمستان گرم تر از ساختمان های همسایه خواهد بود. برای تیم معماران این پروژه، مفهوم فضای حیاط، اهمیت و اولویت خاصی داشت! فضای حیاط ابزاری بود برای تامین و کنترل میزان نور ورودی به خانه و تهویه ی هوای فضاهای داخلی آن. برهمین اساس، در این پروژه شاهد جانمایی دو حیاط هستیم؛ هر دوی آن نیز تقریبا در مرکز سایت پروژه قرار دارند… یکی به سوی لبه های جلویی خانه کشیده شده است و دیگری، به سمت لبه های عقبی سایت می رود. علاوه بر این، این حیاط ها به ساکنین خانه کمک می کنند که فضاهای داخلی را گزند تغییرات ناگهانی آب و هوا حفظ کنند.

اقامتگاه مسکونی سیدو | Sidhu Residence

در طراحی ساختار خانه سیدو (Sidhu)، پنجره ها (بازشوها) نقش مهمی برعهده دارند! شما می توانید پنجره ها و بازشوهای کوچک و بزرگ زیادی را در جای جای نمای این خانه مشاهده کنید. آن ها کار تهویه ی مطبوع فضاهای داخلی را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند. اما در این بین یک نکته نبایستی ناگفته بماند و آن اینکه، نمای جنوب غربی خانه، عاری از هر دهانه و پنجره ای است! که صد البته این موضوع هیچ مشکلی را برای جریان‌ هوا و دسترسی به نور طبیعی در فضاهای داخلی ایجاد نخواهد کرد.

همانطور که از تصاویر نیز پیداست، نمای اقامتگاه مسکونی Sidhu با بهره گیری از متریال آجر طراحی شده است. جالب است که بدانید در منطقه ی شهبد (Shahbad)، کوره های آجرپزی محلی زیادی وجود دارند! به همین دلیل، تقریبا تمامی خانه های این منطقه با کمک محصولات این کارگاه های کوچک ساخته می شوند.

سایت پلان
پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
مقطع
نما

 

Sidhu Residence

Shahbad, India

Architects: Anudeep Bhandari & Associates

Lead Architects: Anudeep Bhandari

Area: ۴۱۸ m²

Year: ۲۰۲۱

Structural Engineers: Chopra Consulting Engineers

۳D Visualization: Ramandeep

Photographs: Purnesh Dev Nikhanj

 

منبع:

archdaily.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *