خانه Stack–Cube ؛ از پرچمداران جریان کاهش ابعاد ساختمان ها

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : خانه Stack–Cube (توده-مکعب) در میان یکی از مزارع سرسبز کشور تایلند (Thailand) ساخته شده است. این خانه، ۳۴۰ مترمربع مساحت دارد و حاصل خلاقیت تیمی از معماران کمپانی معماری TOUCH (مستقر در Bang Khu Wiang) می باشد. در ادامه ی این مطلب، شما را با مهم ترین جزئیات طراحی خانه Stack–Cube (توده-مکعب) آشنا خواهیم کرد! با ما همراه باشید.

خانه Stack–Cube (توده-مکعب)

برای معماران پروژه، کنترل ابعاد این ساختمان اهمیت زیادی داشت! حتی می توان ادعا کرد که فرم خاص و منحصر به فرد خانه Stack–Cube (توده-مکعب) نیز برآمده از دل همین اولویت می باشد. آن ها استراتژی طراحی خود را براساس فرم مکعب چیدند… علاوه بر این، توانستند فضاهای غیرضروری را نیز از طرح خود حذف نمایند. به این ترتیب، یک فضای عملکردی فشرده اما در عین حال، بسیار کارآمد خلق شد!

خانه Stack–Cube (توده-مکعب)

خانه Stack–Cube (توده-مکعب) متشکل از سه اتاق خواب، یک اتاق نشیمن، یک اتاق غذاخوری، یک آشپزخانه و همچنین یک اتاق مشترک و چند منظوره می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مالکین این پروژه مسکونی، زوجی جوان با سه فرزند هستند؛ پس می توان انتظار داشت که دو اتاق خواب و اتاق چند منظوره عمدتا توسط کودکان خانواده مورد استفاده قرار گیرند. این یعنی ایمنی فضاهای داخلی، درست به اندازه ی کاربردی بودن آن ها اهمیت دارد! در همین راستا، می توان مشاهده کرد که بازشوها و پنجره های مناطق خانوادگی، تا حد ممکن عریض و طویل هستند؛ اما اتاق های خواب و فضاهایی که برای اسکان و بازی کودکان در نظر گرفته شده اند، دارای پنجره هایی باریک، کوچک و ایمن می باشند.

خانه Stack–Cube (توده-مکعب) از دو طبقه تشکیل شده است. طبقه‌ ی همکف، فرمی L مانند دارد اما طبقه ی دوم از این ساختار تبعیت نکرده است! یک راه پله ی خطی، که یک انباری را در زیر خود پنهان کرده است، شما را به طبقه ی بالایی این خانه می رساند؛ یعنی به جایی که اتاق های خواب در آن جانمایی شده اند.

پالت متریال خانه Stack–Cube (توده-مکعب) چندان متنوع نیست! در جریان طراحی و اجرای این خانه مسکونی، دیوارهای سفید رنگ و متریال شیشه بارها تکرار شده است؛ اما می توان حضور گرم متریال چوب و آلومینیوم را نیز در این خانه احساس کرد. در این پروژه، نرده های چوبی و آلومینیومی، نقش حمایت و حفاظت از حریم خصوصی ساکنین فضاهای داخلی را بر عهده دارند. البته، نباید ناگفته بماند که تخته های چوبی در سازماندهی فضایی تراس خانه، درِ ورودی و راه‌ پله ها نیز ایفای نقش کرده اند!

دیاگرام
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
مقطع A-A
مقطع B-B
مقطع C-C
نما یک
نما دو

 

Stack-cube House

Thailand

Architects: TOUCH Architect

Lead Architects: Setthakarn Yangderm, Parpis Leelaniramol

Design Team: Pitchaya Tiyapitsanupaisan, Tutchakorn Jumreiang, Supanan Tangsajjanuraksa

Clients: Ketkwan Tuksina

Area: ۳۴۰ m²

Year: ۲۰۲۰

Photographs: Chalermwat Wongchompoo

 

منبع:

archdaily.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *