خانه آجری ساوث وارک ؛ پرچمدار خلاقیت در استفاده از متریال آجر در معماری بریتانیا

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : خانه آجری ساوث وارک (Southwark Brick House) در شهر لندن (London) به عنوان پربازدیدترین شهر در اروپا ساخته شده است (در منطقه شهری ساوث وارک در نزدیکی روز تیمز)! فرآیند طراحی و اجرای این پروژه نیز در سال ۲۰۲۱ میلادی، برعهده ی کمپانی معماری Satish Jassal (مستقر در شهر لندن) بوده است. نتیجه ی هنرمندی و خلاقیت آنان، دو طبقه بر روی زمین و یک طبقه در زیرزمین است. از سوی دیگر، یکی از مهم ترین ویژگی های طراحی ساختار این خانه، وجود دو بال مجزا از هم می باشد که به کمک یک راه پله ی مرکزی به یکدیگر متصل می شوند. در ادامه ی این مطلب، تلاش خواهیم کرد شما را با مهم ترین جزئیات طراحی خانه آجری ساوث وارک آشنا کنیم! با ما همراه باشید.

خانه آجری ساوث وارک | Southwark Brick House

این خانه ی ۱۲۶ مترمربعی، تمامی فضاهای موردنیاز برای زندگی در یک واحد مسکونی را در خود جای داده است! اما وجه تمایز این خانه با دیگر خانه ها در نحوه ی جانمایی فضاها می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اتاق های خواب خانه آجری ساوث وارک (Southwark Brick House) در زیرزمین قرار گرفته اند. البته، این فضای زیرزمین با کمک یک نورگیر خطی به نور طبیعی دسترسی یافته است! از سوی دیگر، آشپزخانه و اتاق غذاخوری در طبقه ی همکف جانمایی شده اند؛ هر دوی این فضاها به یک تراس خارجی دسترسی دارند. پس خیال ساکنین خانه از بابت تامین نور طبیعی و هوای تازه برای این دو بخش نیز راحت خواهد بود. طبقه ی نخست نیز فضاهای خانوادگی و فضای نشیمن را در خود جای داده است. ویژگی بارز این طبقه از خانه، سقف چوبی و پنجره های خلیجی بزرگی است که فضاهای داخلی را غرق در آرامش و مناظر بدیع پیرامون خود خواهند کرد.

خانه آجری ساوث وارک | Southwark Brick House

یکی از مهم ترین ویژگی های سایت این پروژه (شاید هم یکی از نقاط ضعف آن)، نزدیکی به املاک و باغ های همسایگان است! به همین دلیل، تیم معماران تصمیم گرفتند که ارتفاع خانه را تا حد ممکن پایین نگاه دارند. به علاوه، با نگاهی به تصاویر منتشر شده از پروژه می توان دریافت که عناصر بومی و محلی معماری همچون شیروانی ها، سقف های مسطح و پنجره های عمودی چوبی، نقش مهمی در سازماندهی نمای پروژه دارند. به زبان ساده، تیم معماران تصمیم داشتند خانه ای کاملا هماهنگ و همسو با محیط پیرامون خود طراحی نمایند.

از سوی دیگر، انتخاب متریال آجر قرمز رنگ را نیز می توان یکی از هوشمندانه ترین تدابیر تیم معماران پروژه دانست. آجرهای قرمز رنگ تضاد دلنشینی با قاب های طلایی رنگ پنجره های خانه دارند. نحوه ی جانمایی آنها نیز در نوع خود شگفت انگیز است! آجرها به سه شکل مختلف در نمای خانه کار گذاشته شده اند؛ آجرهای افقی، منطقه ی آشپزخانه و فضای غذاخوری را مشخص می کنند. آجرهای عمودی، طرحی نوآورانه دارند و فضاهای خانوادگی را نمایندگی خواهند کرد. در نهایت نیز  آن دسته از آجرهایی که مستقیما بر روی هم تراز شده اند، راه پله ی مرکزی خانه آجری ساوث وارک (Southwark Brick House) را نشان می دهند.

 

 

 

 

Southwark Brick House

Southwark, London, United Kingdom

Architects: Satish Jassal Architects

Area: ۱۲۶ m²

Year: ۲۰۲۱

Structural engineer: Rodrigues Associates

Photographs: Richard Chivers

منبع:

archdaily.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *