خانه پیکسل ؛ پیوند ریشه های معماری معاصر هند با طبیعت

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : خانه پیکسل (Pixel House) یکی از شاهکارهای معماری معاصر کشور هند (India) به شمار می آید! این خانه، آشیانه ای است که سه نسل از اعضای یک خانواده را در آغوش خود پناه خواهد داد؛ جایی در نزدیکی شهر احمدآباد (Ahmedabad)، خلوت، دنج و سرسبز! در ادامه ی این مطلب، به مرورِ مهم ترین جزئیات طراحی خانه پیکسل خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

خانه پیکسل | Pixel House

کار طراحی و اجرای این عمارت ۶۷۸ مترمربعی بر عهده ی تیمی از معماران استودیوی معماری هندی The Grid (مستقر در شهر احمدآباد) بود! جالب است بدانید آن ها برای طراحی این پروژه، از کوچک ترین جزء سازنده ی تصاویر دیجیتالی، یعنی پیکسل الهام گرفته اند؛انتخابی که بی شک غیرمنتظره به نظر می آید! اما در عین حال، بسیار هوشمندانه و خلاقانه نیز است. تیم معماران این پروژه تصمیم داشتند روح این خانه در طبیعت پیرامون خود ریشه بدواند؛ پس، از مفهوم پیکسل به عنوان دستاویزی برای نمایش جهت گیری فضاهای داخلی و خارجی بهره گرفتند.

خانه پیکسل | Pixel House

زبان معماری خانه پیکسل (Pixel House) با کمک مجموعه ای از راه‌ پله ها، سطوح و حجم های بر هم انباشته شده، شکل گرفته است. در حقیقت، تیم معماران پروژه، در سازماندهی فضاهایی کوچک اما مناسب برای اجتماع و گردهم آیی، بسیار موفق عمل کرده اند. بهره گیری از این استراتژی، دست آن ها را در پیوند زدن ریشه ی فضاهای باز و سبز به شاخ و برگ فضاهای داخلی باز گذاشت. به این ترتیب مرز میان فضای بیرون و درون ساختمان در نتیجه، تا حد ممکن کمرنگ شد! جالب است که بدانید پالت متریال پروژه نیز در همین راستا شکل گرفته است. متریال بتن و سنگ های طبیعی نقش مهمی در سازماندهی ساختار خانه ایفا کرده اند. این پالت، می تواند به بهینه سازی مصرف انرژی نیز کمک شایانی نماید.

 

یکی از درخشان ترین ایده های تیم The Grid برای سازماندهی فرم خانه پیکسل (Pixel House)، استفاده از بالکن های سرپوشیده می باشد. بالکن ها به اتاق های خانه، فرصت برقراری یک ارتباط بصری محکم و استوار را با باغ های شمالی هدیه می دهند. از سوی دیگر، امکان تهویه ی طبیعی هوا را نیز فراهم می سازند! نتیجه ی پرده برداری از این ایده ی درخشان، ظهور ساختاری است که در عین برون گرا بودن، به حریم خصوصی ساکنین نیز احترام می گذارد.

خانه پیکسل | Pixel House

تجربیات ساکنین این خانه از پرسه در فضاهای داخلی، حول محور احساس رضایت می چرخد. با قدم گذاشتن به خانه، با دهلیز – یا همان لابی– مواجه خواهید شد؛ فضایی ساده اما برازنده که روند کلی طراحی فضاهای داخلی را به شما نشان خواهد داد. از سوی دیگر، استفاده از گیاهان کوچک و بزرگ در جریان فرآیند طراحی، تجربه ی حضور در خانه پیکسل (Pixel House) را به سفری دلپذیر تبدیل می کند.

پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
مقطع A-A
مقطع B-B
مقطع C-C
نما یک
نما دو

 

PIXEL HOUSE

Ahmedabad, India

Architects: The Grid Architects

Lead Architects: Snehal Suthar, Bhadri Suthar

Design Team: Vishvajit Hada, Keyur Patel, Heli Sheth, Ankita Mevada

Area: ۷۳۰۳ ft²

Year: ۲۰۱۹

Photographs: Photographix India

 

منبع:

archdaily.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *