خانه درون ؛ تعامل متریال های سنگ گرانیت و چوب با معماری هند

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : خانه درون (House Within) به عنوان یکی از پروژه های استودیوی معماری Arch.Lab در شهر پنج کولا (Panchkula) در ایالت هاریانا کشور هند واقع می باشد. چالش اصلی معماران پروژه در فرآیند طراحی، ایجاد تعادل میان حفظ حریم خصوصی ساکنان و همچنین فراهم ساختن امکان دریافت نور طبیعی از نمای رو به خیابان پروژه بود؛ چرا که این خانه در محل اتصال دو جاده به عنوان دو شریان اصلی و همچنین در خیابانی مملو از خانه های ردیفی قزار گرفته است.

خانه درون | House Within

بنابراین برای دستیابی به یک فضای زندگی سرشار از اطمینان، صلح و آرامش، این خانه با چیدمان فضایی درون گرا طراحی شد! نمای بیرونی خانه ترکیبی است از سنگ های گرانیت جامد و یک یال چوبی که نه تنها به عنوان یک پوسته دارای منفذ میان حیاط و فضای خارج از خانه ایفای نقش می کند، بلکه یک کنتراست گرم نیز فراهم ساخته است. یال چوبی علاوه بر اینکه به عنوان عنصر مکمل طراحی این خانه به شمار می آید (در نقش یک الگوی درون گرا) ، نمای ساختمان را نیز منحصر به فرد کرده است!

فرآیند برنامه ریزی فضاهای داخلی خانه با در نظر گرفتن نیازهای یک خانواده کوچک که به دنبال یک زندگی جمع و جور می باشند، انجام شده است. فضاها در یک جانمایی خطی و عاری از هرگونه مانع بصری در طبقه همکف پروژه با یکدیگر در ارتباط می باشند.

یک حیاط در امتداد نمای بیرونی پروژه خانه درون (House Within) جانمایی شده است؛ فضای حیاط به عنوان مرکز این خانه خودنمایی می کند، چرا که به خوبی هر چه تمام توانسته است با تمامی فضاهای اولیه زندگی، ارتباط موثری برقرار نماید. در طبقات بالایی پروژه، تراس هایی طراحی شده است که فضای داخلی اتاق ها را به حیاط خانه جاری می نماید؛ ایده ای که زمینه ساز ارتباط میان سطوح بالایی و سطح همکف این پروژه بوده است.

نورگیرهای کوچکی با ارتفاع کم بر روی نمای رو به خیابان پروژه خانه درون (House Within)، علاوه بر فراهم ساختن ارتباط بصری با فضای خارج، نور طبیعی فضای داخلی را نیز تامین می نمایند! این بازشوهای کوچک مقیاس در تهویه ی طبیعی هوا نیز نقش موثری را بر عهده دارند. البته برای افزایش میزان نور دریافتی،  بازشوهای با اندازه ی بزرگ تر به سمت حیاط خانه طراحی شده است.

فضای داخلی خانه درون (House Within) با ترکیبی از پالت متریال های بتن، چوب ساج و گچ به صورت بسیار مینیمال طراحی شده است.

پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
مقطع یک
مقطع دو

 

House Within

Panchkula, India

Architects: Arch.Lab

Principal Architect: Mohit Vij, Harsimran Singh

Architects: Harmeet Singh, Renuka Prashar

Area: ۳۱۳۰ ft²

Year: ۲۰۱۹

Project Managers: Sanan Builders

Structure Engineers: Pankaj Nanda Structures

Photographs: Purnesh Dev Nikhanj

 

منبع:

archdaily.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *