خانه جولیا ؛ ادای احترام به سنت کهن حاکم بر معماری مکزیک

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : معماران مکزیکی Moctezuma در سال ۲۰۲۰ میلادی از پروژه مسکونی جالب توجهی در شهر پوئبلا (Puebla) واقع در کشور مکزیک (Mexico) رونمایی کردند: خانه جولیا یا Casa Giulia. بد نیست بدانید شهر پوئبلا (Puebla) به سبب موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود و نزدیکی به شهر مکزیکوسیتی یکی از مهم‌ ترین شهرهای کشور مکزیک به شمار می آید. این شهر به عنوان یک شهر صنعتی و تجاری شناخته می شود که بزرگ ترین آن‌ ها، نساجی و صنعت خودرو (قرار داشتن کارخانه ولکس واگن در این شهر) است.

خانه جولیا | Casa Giulia

معماران این پروژه مسکونی در فرآیند طراحی آن توجه ویژه ای به چند اصل مهم داشتند؛ از جمله القای حس پویایی، استفاده حداکثری از فضا، فراهم ساختن حس سکونت در ایده آل ترین شرایط خود و همچنین بیان معماری بومی در چهارچوب ساختاری پروژه. اما نکته ای که بیان آن خالی از لطف نیست این است که معماران در جهت دستیابی به اصل استفاده ی حداکثری از فضا، تمرکز ویژه ای بر بهره گیری حداقلی از دیوارهای جداکننده در فضاهای داخلی داشتند!

خانه جولیا | Casa Giulia

نکته قابل توجه دیگر، انتخاب هوشمندانه ی متریال نما برای این پروژه است؛ یعنی انتخاب آجرهای ساخته شده از خاک رس نارنجی رنگ! در بیان تصویری این پروژه می توان چنین گفت: جانمایی یک بلوک بزرگ نارنجی رنگ در بستری به رنگ سفید. انتخاب خاک رس برای استفاده در این پروژه به عنوان یک عنصر اصلی و اساسی، ادای احترامی بود به زیستگاه پیرامون و همچنین معماری بومی منطقه. خاک رس از جمله مصالح بسیار محبوب و پرکاربرد در شهر پوئبلا (Puebla) به شمار می آید.

یکی از اعضای تیم معماران پروژه در این باره می گوید: ” انتخاب خاک رس در فرآیند ساخت، ما را به سرزمینی که این پروژه در آن حضور دارد، ارجاع می دهد! به سنت های کهن زیسته در شهر پوئبلا. این پروژه به هیچ وجه نمونه های خارجی را الگوی خود قرار نداده است! این پروژه، تمام و کمال به معماری مکزیک تعلق دارد. “

خانه جولیا | Casa Giulia

البته معماران در انتخاب متریال خاک رس به عنوان متریال غالب، تفکر دیگری نیز در سر داشتند! آن ها بر این باور بودند حالت پلاستیکی و چسبندگی خاک رس، امکان ایجاد فضایی گرم و دوستانه را برای ساکنین این خانه فراهم می کند.

پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
پلان بام

مقطع طولی
مقطع عرضی
مقطع عرضی
نما

Casa Giulia

Puebla, Mexico

Architects: Moctezuma Estudio de Arquitectura

Area: 210m²

Year: 2020

Construction Team: Michel Meza Cossío, Cuauhtémoc Melchor Reyes

Photographs: Rafael Cortes Casas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *