خانه ای در آند ؛ نمادی برای مدرنیزاسیون معماری بومی اکوادور

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : خانه ای در آند (A House in the Andes) ، تفسیر مدرنی از معماری بومی منطقه ی آند (Andes) در کشور اکوادور (Ecuador) می باشد که توسط معماران +odd (مستقر در شهر کیتو) طراحی شده است. این پروژه را می توان نمادی برای یکپارچه سازی منظر و فرم ساختمان دانست. بودن در این خانه، حس قدم زدن در یک ساختمان باشکوه تاریخی را در شما زنده خواهد کرد. در ادامه ی این مطلب، مهم ترین ویژگی های خانه ای در آند را برخواهیم شمرد. با ما همراه باشید.

خانه ای در آند

خانه، از سه سطح تشکیل شده است و تمامی این سطوح بر روی سایتی متشکل از چند تپه قرار دارند. در واقع، با تماشای این ساختمان، مدل کوچکی از جغرافیای گسترده و پرفرازونشیب آمریکای لاتین را در پیش چشمان خود خواهید دید! جالب است بدانید تیم معماران از وضعیت سایت پروژه برای طراحی ساختمانی انعطاف پذیر بهره گرفته اند. اما نکته جالب توجه در طراحی این پروژه مسکونی، جانمایی یک آسانسور در بین سه سطح این خانه به نحوی متفاوت است! شاید این سوال پیش آید که چرا متفاوت؟ در پاسخ بایستی گفت این سکوی آسانسور، فضای منعطفی را برای زندگی به عنوان یک اتاق نشیمن فراهم ساخته است. این آسانسور به طور عمودی در میان سه سطح خانه حرکت می کند و ویژگی مقطعی خود را برجسته می نماید! این مفهوم، پاسخ مستقیمی است برای برآورده ساختن نیازهای مکانی متنوع کارفرمای پروژه؛ نیازهایی که پلان های متداول خانه، امکان فراهم سازی آن ها را میسر نمی ساخت.

معماران کمپانی +odd تصمیم داشتند نمای این ساختمان مسکونی را در اوج تنوع و پویایی طراحی نمایند؛ بنابراین از متریال آجر خشتی بهره گرفتند. به این ترتیب، در ساعات مختلف روز و با تغییر زاویه ی تابش نور خورشید، رنگ، بافت و سایه های مختلفی بر نمای این خانه ظاهر خواهد شد. در طول روز، سایه ها با کوچک ترین حرکت آفتاب در آسمان، دگرگون می شوند. عصرها، تتمه ی نور خورشید از این نمای متخلخل به درون خانه نفوذ خواهد کرد و شب هنگام نیز، روشنایی فضای داخلی درخششی خیره کننده به آن خواهد بخشید.

استفاده از آجر خشتی را می توان ادای احترام سازندگان این خانه به معماری سنتی کشور اکوادور دانست. معماران odd+ تلاش زیادی کردند که مناسب ترین راهکار برای افزایش بهره وری و زیبایی در این سایت را بیابند؛ انتخاب آجر خشتی نیز برآمده از همین تلاش ها و تحقیقات است. نکته قابل توجه این است که آجرهای بهره گرفته شده در این پروژه با استفاده از خاکی که در جریان حفاری استخراج شد، ساخته شده اند!

منظر و فضاهای داخلی پروژه خانه ای در آند (A House in the Andes) از طریق یک فضای شبه زیرزمینی به یکدیگر متصل شده اند! این فضا به شکل یک سرسرای بزرگ طراحی شده است و در نهایت، شما را به سوی راه پله ای خیره کننده و تماشایی هدایت خواهد کرد. از سوی دیگر، شفافیت بصری بالای این عمارت مسکونی، مرزهای بین فضای داخلی و خارجی را محو نموده است! حال دیگر خانه ای در آند (A House in the Andes)، نمادی برجسته برای مدرنیزاسیون معماری بومی منطقه ی آند و ادغام پروژه در زمینه ی خود است!

پلان طبقه اول
پلان طبقه سوم
جزئیات آسانسور نشیمن
جزئیات پله
مقطع A
مقطع B

A House in the Andes

Andes, Ecuador

Architects: odd+ architects

Year: 2020

 

منبع:

architizer.com

en.oddarchitects.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *