موزه علم و فناوری ایبلین ؛ تلاشی در راستای احیای منطقه از طریق علم و آموزش

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : معماران چینی TJAD در سال ۲۰۲۰ میلادی، پروژه ی متفاوتی را با عملکرد موزه و فرهنگ در شهر ایبلین (Yibin) واقع در استان سیچوآن در غرب میانی چین به بهره برداری رساندند! در ادامه به بررسی اجمالی پروژه موزه علم و فناوری ایبلین (Yibin) می پردازیم.

موزه علم و فناوری ایبلین

موزه علم و فناوری ایبلین (Yibin) به عنوان یک مرکز تحقیقات علمی در منطقه ملی سانجیانگ (Sanjiang) پروژه ای است که در راستای استراتژی احیای این منطقه از طریق علم و آموزش طراحی و اجرا شده است. این پروژه با مساحت ۲۸ هزار مترمربع در دامنه کوه Longtou و Bank Baishayan در ضلع جنوب غربی شهر واقع شده است. این پروژه نه تنها به عنوان دروازه ای برای هر چه بهتر درخشیدن این منطقه ی جدید شناخته می شود، بلکه دریچه ای است نو به سوی جهان!

Yibin Science and Technology Museum

در بیان ویژگی های طراحی موزه علم و فناوری ایبلین (Yibin) بایستی گفت چهار طرف پروژه به منظور افزایش فضای باز شهری، توده گذاری نشده است و پروژه از چهار طرف، توسط فضاهای سبز باز (حیاط) احاطه گردیده است. ساختمان های این پروژه در چهار جهت ساخته شده اند که میدان ورودی، بخش جنوبی را در بر گرفته است. ایستگاه اتوبوس در ضلع غربی پروژه واقع شده است و مسیر خروج اضطراری نیز در ضلع شمالی جانمایی شده است.

موزه علم و فناوری ایبلین

جالب است بدانید به منظور کنترل حجم پروژه و همچنین هزینه ی ساخت، برخی عملکردها در زیر زمین مدفون شده اند! بنابراین بخش ورودی اصلی، ۱٫۵ متر بالاتر از بخش علم و فناوری جنوبی قرار دارد؛ که با شیب ملایم ۵ درصدی به آن متصل می شود.

چهار بال این ساختمان به منظور ترکیب با چشم انداز پیرامون منطقه و از بین بردن حس هم سطح بودن، گویی در حال بالا آمدن و پرواز هستند! این ایده نمادی از پیشرفت سریع علم و فن آوری، انعکاس فرم رشته کوه ها و همچنین شکل دادن یک مسیر حرکتی پویا در بخش های داخلی ساختمان است؛ بدین صورت که ابتدا از پله های مستقر در محوطه کناری بالا می روید، سپس به تراس انتهایی می رسید، وارد سالن نمایشگاه طبقه دوم می شوید، جایی که دید عالی به محوطه دارید و می توانید استراحت خوبی را تجربه نمایید. در ضلع جنوبی حیاط، فاصله بال ساختمان تا سطح زمین بیش از ۱۰ متر است! که از طریق ستون های فولادی دوتایی با فاصله میانی ۷۲۰ در زیر قاب فولادی سقف معلق می باشند. ستون های فولادی دوتایی نیز به عنوان المان های عمودی بر روی دیواره شیشه ای افقی استفاده شده اند تا جلوه گر نمایی معلق و شفاف باشند.

قسمت فوقانی نمای ساختمان موزه علم و فناوری ایبلین (Yibin) از جنس صفحات آلومینیومی به رنگ سفید و بخش پایینی آن نیز با بهره گیری از سنگ مشکی کار شده است. کنتراست بین رنگ های سیاه و سفید، نه تنها با ویژگی های موزه علم و فناوری مطابقت کامل دارد، بلکه با محیط سبز و آبی پیرامونی نیز ترکیب زیبایی را حاصل ساخته است!

به منظور اطمینان از یکپارچگی کلی سالن نمایشگاه، تعدادی از پلکان های فرار نزدیک به دیواره ی خارجی شمالی جانمایی شده اند. لازم به بیان است شکل ظاهری این پلکان از عرض و ریتم باریک صفحات شیشه ایِ نمای جنوبی پروژه پیروی می کند.

جالب است بدانید تاسیسات زیادی بر روی بام پروژه جانمایی شده است! می توان گفت بام پروژه به عنوان نمای پنجم این پروژه با بهره گیری از یک صفحه آلومینیومی مشبک ساخته شده است تا سطحی با شیب ملایم را خلق کند!

سایت پلان
پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
پلان پشت بام
سیرکولاسیون
آنالیز خط آسمان
آنالیز دسترسی ها و پله ها
آنالیز کاربری فضاها

 

Yibin Science and Technology Museum

Yibin, China

Architects: TJAD

Design Team:Wei Shi, Qiang Zhong, Yu Wang, Mingke Zhang

Client:Yibin science and education investment group Ltd

Area: ۲۷۴۵۶ m²

Year: ۲۰۲۰

Landscape Design:Weihong Lu, Jing Huang, Xiaowen Yan

Structural Design:Qingyu Kong, Lu Yu

Electrical Design:Qing Cheng, Yiqing Chenm Guoqing Shen, Tao Zhao, Jianhua Li

Photographs: Yuan Ma

 

منبع:

archdaily.com

tjad.cn

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *