معماری خانه NDC ؛ همنوایی دلنشین چوب، بتن و آجر

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : خانه NDC در منطقه ی یک شهر هوشی مین (Ho Chi Minh)، بزرگ ترین شهر کشور ویتنام (Vietnam) ساخته شده است. این خانه ی ۳۰۰ متر مربعی حاصل هنرمندی و خلاقیت معماران استودیوی Tropical Space می باشد. آن ها پروژه NDC را در چهار طبقه و با تمرکز بر فضاهای خصوصی طراحی کردند. به زبان ساده تر، این پروژه از یک طبقه ی همکف با دو سطح ارتفاعی متفاوت، دو طبقه که در انحصار فضاهای خصوصی است و یک نیم اشکوب تشکیل شده است. در ادامه ی مطلب، شما را با مهم ترین جزئیات طراحی این اقامتگاه مسکونی منحصر به فرد و تماشایی آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید!

خانه NDC

پیش از سخن گفتن پیرامون جزئیات طراحی خانه NDC بهتر است که شما را با جو شهر هوشی مین (Ho Chi Minh) آشنا کنیم! این شهر زیبا، تا پیش از پایان جنگ ویتنام، با نام سایگون (Saigon) شناخته می شد؛ در دوران پس از جنگ نیز به پایتخت اقتصادی این کشور تبدیل گشت. از میان برجسته ترین و دیدنی تر نمادهای معماری شهر هوشی مین، می توان به کلیسای نوتردام، کاخ استقلال، بازار بِن تان، اداره‌ ی پست مرکزی و همچنین موزه ی یادگار جنگ اشاره کرد.

پالت متریال به کار رفته در جریان طراحی و اجرای خانه NDC، ساده اما در عین حال گرم و صمیمی است! بتن و آجر سفالی، برجسته ترین و پرتکرارترین متریال این خانه به شمار می آیند. اما در کنار این ها، حضور پررنگ دیوارپوش های چوبی و موزائیک های مرمرنما نیز قابل انکار نیست. از سوی دیگر، نمای این خانه با هوشمندی و درایت خاصی طراحی شده است! به شکاف ها و بازشوهای جانمایی شده در نمای این عمارت تماشایی دقت کنید! این شیوه ی خاص از طراحی، راه را برای رسیدن نور خورشید به اطراف و اکناف خانه هموار می کند. به علاوه، از این مسیر، امکان تهویه ی طبیعی هوای فضاهای داخلی نیز فراهم خواهد شد؛ و همه ی این ها، بدون وارد شدن کوچک ترین خدشه ای به حریم خصوصی ساکنین خانه رخ می دهند.

خانه NDC

طراحی و چیدمان فضاهای داخلی خانه NDC در نهایت سادگی و ظرافت انجام شده است. بد نیست بدانید که بخش اعظمی از مبلمان این خانه با کمک گرفتن از متریال چوب ساخته و پرداخته شده است. این انتخاب خلاقانه، به شکل گیری یک اتمسفر صمیمی، دنج و گرم کمک شایانی نموده است. البته نباید از یاد بُرد که گیاهان سبز و سلامت هم به فضاهای داخلی این خانه، سرزندگی و نشاط شگفت انگیزی بخشیده اند.

پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
پلان طبقه سوم

پلان پشت بام
مقطع A-A
مقطع B-B
نما

 

NDC House

Ho Chi Minh City, Vietnam

Architects: Tropical Space

Design Team:Nguyen Hai Long, Tran Thi Ngu Ngon, Nguyen Anh Duc, Nguyen Thi Thuy, Trinh Thanh Tu

Year: 2016

Site Area: 80m²

Building Area: 300m²

Photographs: Quang Dam

منبع:

archdaily.com

tropicalspaceil.com

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *