پیر کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی درگذشت

پیر کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی درگذشت

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : پیر کاردین (Pierre Cardin)، طراح مد و لباس ایتالیایی-فرانسوی ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ در سن ۹۸ سالگی و بر اثر کهولت سن در بیمارستانی در منطقه نوی (Neuilly) در حومه شهر پاریس درگذشت. خبر مرگ وی از سوی خانواده او اعلام شد و توسط آکادمی هنرهای زیبا فرانسه نیز در توییتر تایید گردید. وی که از سال ۱۹۹۲ میلادی در آکادمی هنرهای زیبا فرانسه عضویت داشت، به سبب وسعت و سبک طراحی منحصر به فرد خود شناخته شده‌ است!

پیر کاردین (Pierre Cardin) متولد ۲ ژوئیه سال ۱۹۲۲ میلادی در شهر سن بیگو دی کالاتا واقع در کشور ایتالیا بود. او برای طراحی لباس ‌ها از اشکال هندسی بهره می ‌جست! او مدل ‌های جنسیت واحد (unisex؛ لباس‌ هایی که برای دو جنسیت یعنی هم مردان و هم زنان طراحی می ‌شوند) را به مرحله تازه ‌ای توسعه داد!

طراحی ‌های آوانگارد، پیر کاردین را مشهور ساخت. گاهی اوقات طراحی ‌های او به صورت تجربی بودند و همیشه هم طراحی ‌های او جنبه کاربردی نداشتند. او کسی بود که لباس ‌های مدل حبابی (bubble dress) را در سال ۱۹۵۴ میلادی در میان مردم رایج ساخت.

پیر کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی درگذشت
پیر کاردین (Pierre Cardin)

پیر کاردین (Pierre Cardin) در سال ۱۹۴۵ میلادی به پاریس نقل مکان کرد و در آنجا به مطالعه معماری پرداخت و بعد از جنگ جهانی دوم با ژان پاکن (Jeanne Paquin) همکاری کرد. در سال ۱۹۴۷ میلادی کار در بالنچیا را رد کرد و منزل شخصی‌ خود را در سال ۱۹۵۰ میلادی بنا کرد و موسسه طراحی لباس زنان را هم در سال ۱۹۵۳ میلادی به راه انداخت. هنگامی که پیر کاردین (Pierre Cardin) برای نخستین بار در سال ۱۹۵۹ میلادی به کشور ژاپن سفر کرد، تصمیم گرفت که نخستین خیاط‌ خانه زنانه مد روز را در آنجا تاسیس کند!

در دهه ۱۹۷۰ میلادی پیر کاردین (Pierre Cardin) اولین مدیری بود که تصویر وی بر روی جلد مجله تایم نقش بست! وی همچنین از کشور چین بازدید کرد و اولین طراح فرانسوی بود که با این کشور به تجارت پرداخت. پیر کاردین توانست نشان لژیون دونور (Ordre national de la Légion d’honneur) یعنی بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه را دریافت نماید (نشان لژیون دونور در ۱۹ می سال ۱۸۰۲ میلادی توسط ناپلئون بناپارت پایه گذاری شد)! علاوه بر این، وی در سال ۱۹۸۳ میلادی توانست نشان هنر و ادب وزارت فرهنگ فرانسه را نیز به خود اختصاص دهد (هدف این نشان، قدردانی از خدمت در عرصه هنر و ادبیات یا گسترش این زمینه ‌ها می‌ باشد).

پیر کاردین (Pierre Cardin) در سال ۱۹۹۱ میلادی به عنوان سفیر افتخاری یونسکو انتخاب شد و در سال ۲۰۱۴ میز موزه شخصی خود را افتتاح کرد!

پیر کاردین (Pierre Cardin) در سال ۱۹۹۲ میلادی مالک هتل مجللی با نام قصر حباب‌ ها (Palais bulles) شد! لازم به بیان است پروژه قصر حباب‌ ها (Palais bulles) توسط Pierre Bernard در همکاری با معمار مجارستانی، آنتی لووگ (Anti Lovag)، در فاصله سال‌ های ۱۹۷۵ میلادی تا ۱۹۸۹ میلادی، در منطقه Theoule- sur- Mer واقع در حومه شهر کن (Cannes) در کشور فرانسه به بهره برداری رسیده است! این پروژه در مراحل اجرایی بود که پیر کاردین آن را خریداری نمود.

پیر کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی درگذشت
آنتی لووگ (Anti Lovag)، معمار مجارستانی

تمامی اتاق ها و سازه هایی که در این هتل بکار رفته است، شکلی دایروی و حبابی مانند دارند و در عین حال هیچکدام فرم مخصوص با زاویه ای مشخص ندارند! همه چیز مانند یک سازه بهم ریخته دیده می شود. طراحی سازه بیرونی و داخلی این هتل از غارهای ماقبل تاریخ الهام گرفته شده است.

پیر کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی درگذشت
پروژه قصر حباب‌ ها (Palais bulles)

پیر کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی درگذشت

پیر کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی درگذشت

پیر کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی درگذشت

پیر کاردین طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی درگذشت

شهرت قصر حباب‌ ها (Palais bulles) به وسعت ۱۲۰۰ مترمربع، ببشتر به سبب تونل های ارتباطی بین گنبدها است که با انحنایی بسیار عجیب و خاص طراحی شده اند! بد نیست بدانید این هتل متفاوت، به دفعات میزان برگزاری مراسم های مربوط به دنیای فشن و مد بین المللی بوده است! این هتل دارای یک سالن آمفی تئاتر مجهز می باشد که ظرفیت پذیرایی از ۵۰۰ مهمان را داراست. لازم به بیان است این هتل در سال ۲۰۱۶ میلادی، میزبان برگزاری فشن شوی کریستین دیور بود!

 

منبع:

dezeen.com

palaisbulles.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *