معرفی کتاب آوانگاردهای معماری شوروی: معماری و انقلاب استالین از بالا، ۱۹۳۸- ۱۹۲۸

معرفی کتاب آوانگاردهای معماری شوروی: معماری و انقلاب استالین از بالا، ۱۹۳۸- ۱۹۲۸

خوانش‌ های متعارف از تاریخ هنر و معماری شوروی آرمان ‌گرایی مدرنیستی را به منزله ی همه ی آنچه بود جلوه می‌ دهد که در سال ۱۹۳۲ میلادی به سبب استبداد استالین ممنوع شد. کتاب آوانگاردهای معماری شوروی این نگاه را به چالش می ‌کشد! این کتاب با بازتعریف بنیادین تاریخ ‌نگاشت آن برهه نشان می ‌دهد که روابط بین حزب و حرفه ی معماری چگونه بسیار پیچیده ‌تر و متناقض ‌تر از آن چیزی بوده است که قبلا تصور می ‌شده است. نیز، بر خلاف روایت دانشوران قبلی کتاب نشان می ‌دهد که معماری آوانگارد در زمانی که عمدتا به تشکیلات محرمانه و زیرزمینی رانده شده بود چگونه توانست پابرجا بماند.

به این منظور این کتاب درباره ی چگونگی تجزیه و تحلیل، ارزیابی و تصور مجدد تاریخِ بیانِ مدرنیستی در سیاق فرهنگی آن نظرگاهی بنیادی عرضه می ‌کند؛ نیز فهم تازه ‌ای از روش‌ هایی به دست می ‌دهد که انقلاب ‌های اجتماعی سده ی بیستم و دنباله ‌های استبدادی آنها برای برانگیختن گفتمان مدرنیته و مدرنیسم به کار گرفتند.

کتاب آوانگاردهای معماری شوروی: معماری و انقلاب استالین از بالا، ۱۹۳۸- ۱۹۲۸ به قلم دانیلو ادوویچکی-زلپ، بر تحلیل ‌های دقیق اسناد بایگانی ‌شده و آثار معماری تکیه کرده است. درباره ی بسیاری از اسناد تا پیش از این به ندرت و یا شاید هرگز به زبان انگلیسی بحثی نشده است؛ در حالی که این پروژه‌ های معماری شامل آثار شاخصی مانند کاخ شوروی، غر‌فه شوروی در نمایشگاه جهانی پاریس ۱۹۳۷ میلادی و همچنین آثار برجسته ‌ای است که تاکنون مورخان معماری در داخل و خارج روسیه به آن بی ‌توجه بوده ‌اند. در فصل پایانی، برای اولین بار جزئیات استقبال باشکوه از فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright) در اولین کنگره معماران شوروی در مسکو در سال ۱۹۳۷ میلادی در اوج وحشت استالینی وصف می ‌شود!

معرفی کتاب آوانگاردهای معماری شوروی: معماری و انقلاب استالین از بالا، ۱۹۳۸- ۱۹۲۸

 

فهرست مطالب کتاب آوانگاردهای معماری شوروی: معماری و انقلاب استالین از بالا، ۱۹۳۸- ۱۹۲۸:

Soviet Architectural Avant-Gardes

Architecture and Stalin’s Revolution from Above, 1928-1938

Danilo Udovicki-Selb

Bloomsbury, 2020

Introduction

۱٫ A Call for the Party to Defend Modern Architecture:Stalin’s “Cultural Revolution” and the Aporia Of “Proletarian Architecture”

۲٫ Continuity and Resistance: Designed Before 1932, Completed Down the Decade

۳٫ Building Modern Architecture: “An Atmosphere Of Genuine Creativity,” ۱۹۳۳-۱۹۳۹

۴٫ The Shaping of Architecture Ideology within the Stalinist Project: Unreachable “Proletarian” Architecture Yields to Unattainable “Socialist”

۵٫ The Improbable March to the Congress: “Soviet Architecture Eaten by a Gangrene”

Conclusion

 

منبع:

آسمانه

bloomsbury.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *