طراحی مسجد نور دبی توسط گروه معماری NUDES

طراحی مسجد نور یکی از جدید ترین پروژه های گروه معماری NUDES در خلیج دبی است. ایده‌ی طراحی این پروژه بازی با نور است و به همین دلیل ساختار مسجد از لایه های چند گانه‌ی هندسی تشکیل شده است تا فیلتری برای عبور نور به صورت هاله‌ای نرم و لطیف به درون فضای عبادت مسجد باشد.

طراحی مسجد نور دبی توسط گروه معماری NUDES

مسجد نور با به کار گیری از یک مفهوم ساده شکل گرفته است تا بتواند الهام بخش فضا های مدرن معنوی باشد. این مسجد ترکیب های متنوعی از نور را برای عبادت کنندگان به نمایش می‌گذارد و تجربه‌ی معنوی بدیعی را به آن ها منتقل می نماید.

طراحی مسجد نور دبی توسط گروه معماری NUDES

مسجد نور به عنوان بخشی از طرح توسعه‌ی خلیج دبی خواهد بود که پیش بینی می‌شود بتواند به نیاز مذهبی ۱۷۵ هزار ساکن این منطقه از شهر (شهرکی با ۴۸۵۰۰ واحد مسکونی) پاسخ دهد. مسجد نور به عنوان مکانی در نظر گرفته شده است که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبله‌ی مسجد نیز به سمت دیوار اصلی ساختمان سوق داده شده است تا فضای عبادت در طبقه‌ی همکف برای مردان و زنان به میزان برابر تقسیم شود.

طراحی مسجد نور دبی توسط گروه معماری NUDES

بازی با الگوهای فرمال و منحنی کردن نور، نمایه های زیبایی را در فضای داخلی مسجد ایجاد خواهد کرد. این ویژگی توسط تعبیه کردن برخی باز شو های شناشیل یا شناشیر (معماری بومی سواحل خلیج فارس با نام لاتین mashrabiya) که از تکرار هندسه تشکیل می‌شود، ایجاد شده‌اند و کیفیت بصری منحصر به فردی از گذر نور در داخل مسجد را ارائه می‌دهند. این سیستم از انعکاس نور خورشید جلوگیری خواهد کرد تا یک فضایی مطبوع و راحت برای عبادت و برگزاری سایر رویداد ها ایجاد شود. مسجد نور دبی یک تراس در فضای باز و یک میدان مسطح را داراست تا محدوده‌ی مسجد از هر چهار طرف قابل گسترش باشد.

تحریریه هنر و معماری آبگینه

منبع:

archdaily.com

وب سایت گروه معماری NUDES:

nudeoffices.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *