اکوسیستم (بازسازی سالن کنفرانس شرکت بدرتک الکتریک)
موقعیت: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان ترکمنستان، پلاک ۱۸
معمار/معماران: دفتر معماری هشت
تیم طراحی پروژه: شهاب احمدی ، ایمان هدایتی ، نیلوفر محمدزاده ، مائده مساح ، الهه صادقی ، مرضیه کریمی ، علی احمدی ، شقایق بیرامی
کارفرما: شرکت بدرتک الکتریک
سال آغاز پروژه: ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ شمسی
سال پایان پروژه: ۱۰ آبان ماه سال ۱۳۹۷ شمسی
مساحت پروژه: ۱۰۰ مترمربع
طرح یک پرسش همیشگی: ما زندگی میکنیم تا کار کنیم یا کار میکنیم تا زندگی کنیم؟
امروزه با کاهش منابع، افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش نیاز به کسب درآمد برای تامین هزینه ها، افراد بیشترین زمان مفید روز خود را در محل کار می گذرانند. بدین ترتیب عملا تفکیک سنتی دوگانه ی زیست-کار ممکن نیست و محیط کار بخش مهمی از فضای زندگی فرد را تشکیل می دهد. پروژه اکوسیستم پاسخی است به چرخه ی در هم تنیده ی زیست-کار که سعی نموده تجربه مطلوبتری از “حضور” در فضا را برای ساکنان خود فراهم نماید.
اواخر اسفند ۹۶ پروژه بازسازی سالن همایش های شرکت بدرتک الکتریک (نمایندگی دستگاه های تهویه مطبوع) به دفتر پیشنهاد شد. خواست کارفرما این بود که طراحی فضا به گونه ای باشد که پاسخگوی عملکردهای متفاوتی چون برگزاری همایش ها، کلاس های آموزشی و مهمانی های دوره ای کاری باشد. پروژه از این جهت قابل ارزش بود که فضای اصلی جلسات محسوب می شد و طراحی آن می بایست به عنوان الگویی پاسخگو برای بازسازی دیگر قسمت های بنا مورد استفاده قرار می گرفت.
طرح با دو چالش اصلی مواجه بود. اول این که کوچک بودن ابعاد فضا با عملکردهای مورد انتظار آن در تناقض بود، ثانیا ستونی سازه ای وسط این فضا وجود داشت که نحوه برخورد با آن می توانست تاثیر فراوانی بر حس فضا بگذارد. تصمیم کلی ما برای ساماندهی پروژه در دو بخش قابل تعریف بود؛ اول این که با افزایش کیفیت متغیرهای محیطی همچون نور و فضای سبز بتوانیم تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت فضای اداری و به دنبال آن افزایش بهره وری کارکنان داشته باشیم. از طرف دیگر با بازتعریف حوزه های عملکردی مختلف و کشش و ادغام آن ها در یکدیگر بتوانیم فضایی چند عملکردی و پویا مناسب با رویدادهای گوناگون داشته باشیم.
فرآیند طراحی را با تعیین حوزه های عملکردی آغاز کردیم. فضای میانی که قسمت عمده فضا را تشکیل می داد، به محل برگزاری جلسه اختصاص یافت. فضایی را که قبلا آبدارخانه بود به فضای کتابخانه تبدیل کردیم و کمدهای متعددی که در نقاط مختلف فضا وجود داشت در این قسمت ساماندهی شد. با این کار جداره ها از قید و بند کمدهای قدیمی، آزاد و به فضایی قابل انعطاف برای نمایش تابلوهای تبلیغاتی و لوح های تقدیر در نقاط مختلف فضا تبدیل شد. در قدم بعدی فضای نورگیر که در مجاورت این فضا قرار داشت و با یک درب صلب از فضای سالن کنفرانس جدا می شد را با حذف تیغه مابین به داخل فضای اصلی کشیدیم و این فضا به صورت ادامه ای از فضای سالن به عنوان نمایشگاه محصولات تعریف شد.
در مرحله بعد توجه ما به دو تراس جلب شد که در مجاورت فضای سالن وجود داشت و با جداره ای از فضای اصلی جدا شده بود. در این مرحله تصمیم گرفتیم با حذف این تیغه ها به دو دستاورد مهم برسیم؛ اول اینکه با این کار حجم فضای تراس ها به سالن اضافه شد و به این وسیله اثر کوچک بودن فضای سالن کاهش یافت. دیگر آن که با تقویت و کشش سبزینگی موجود در تراس ها به داخل فضای سالن، پیوندی ناگسستنی بین این دو فضا به وجود آمد. گویی با برداشتن این تیغه انرژی طبیعت که پیش از این در پشت حصاری محبوس شده بود، حالا آزاد شده و درون فضا دمیده می شد و این گونه نور، سبزینگی و طراوت را برای فضای اداری به ارمغان می آورد.
ادبیات طراحی فرم نیز بر اساس همین انرژی سیال حاصل از دمش طبیعت به داخل شکل گرفت تا بتواند فضاهای مختلف را به درون هم بکشاند و به هم متصل کند. از لغزش این انرژی روی جداره ها فضاهای مختلفی برای حضور و رشد گیاهان و نیز پاسخگویی به نیازهای عملکردی همچون فضای قرارگیری تندیس ها و لوح افتخارات و موارد تبلیغاتی که مورد نیاز کارفرما بود به وجود آمد.
برای اجرای پروژه خواست کارفرما این بود که پروژه با حداقل هزینه و کیفیت مطلوب اجرا شود. بنابراین متریال گچبرگ در دو حالت مختلف یکی برای اجرای سطوح در معرض آسیب و در مجاورت گیاهان و یکی برای سطوح معمولی انتخاب شد. تمام گیاهان داخل پروژه به سیستم زه کشی متصل شدند. برای سیستم تهویه مطبوع نیز از داکت اسپلیت بر فراز تراس ها و نقاط دیگر در اطراف سقف استفاده شد.
Eco System (Renovation of Badr tech Electric Conference Hall)
No 18, Torkamanestan St, Motahari Ave, Tehran, Iran
Architect: Hasht Architects
Design Team: Shahab Ahmadi , Iman Hedayati , Niloufar Mohammadzadeh , Maede Massah , Elahe Sadeghi , Marzieh Karimi , Ali Ahmadi , Shaghayegh Beyrami
Client: Badr Tech Electric co.
Area: 100 m²
Year: June 2018 – November 2018
A frequent question rises: we live to work or we work to live . Which one is true ?
As population increased, leading to decrease in living resources, humans had to spend a tremendous amount of their valuable time at work places to afford living expenses. In fact, it is almost impossible to create an effective balance between work and personal life as every individual has to spend a considerable amount of time in work, rather than being at home. In this regard, a ecosystem project tends to provide a more pleasent environment for its inhabitants in terms of having integrated personal and work life, which can meet personnel’s needs.
۱-Project Description: In March 2018, Badr Tak Electric Co.’s (A representative of air conditioners) conference hall reconstruction project was proposed to us. Due to the employers request the space design had to be suitable for various applications such as: holding conferences, training classes and periodic work parties.
۲-Existing Values: The value of this project laid upon the fact that this hall was the main space of the conferences and meetings being held in the company; so the design must have been an efficient pattern in order to renovate the rest of the building with it.
۳-Challenges of this project: This project had 2 main challenges. The first challenge was the space limitations that had conflict with the expected applications. The second challenge which our perspective of encountering it would have had a great effect of the sense of the space, was a structural column in the middle of the hall.
۴-General Design Strategies: Our general idea for managing this project was divided to 2 concepts. For significant impact on improving the quality of office space to ultimately increase employees productivity the first concept was increasing the quality of environmental variables like sunlight and green areas. On the other hand, our second concept was redefining different functional areas and the merging of them together in order to create a multifunctional space that is suitable for a variety of events.
۵-Design Process (Functional predictions and form design literature): The start of the design process was by identifying the functional areas. The mid-space which formed a major amount of the space was allocated to the meetings center. The former kitchen space turned out to become the library space and numerous closets that existed in different parts of the hall were organized in this section. With this change the walls were free from old closets and revolved into a flexible space for displaying billboards and plaques of appreciation. In the next step the skylight space that was adjacent to the project space and was separated from the conference hall space by a rigid door was united with the main space by removing the middle blade. This added space was then known as the exhibition of products.
In the next step two terraces that were adjacent to the hall space and were separated from the project space by a wall drew our attention. The decision at this stage was to remove these blades for obtaining 2 important achievements. The first achievement was that the terrace space was united with the project space so that we can compensate for the limited space in the beginning. The other achievement was the transfer of the green nature from the terraces to the hall space. It seemed like until now the energy of nature was prisoned by the walls and now this energy is free and spreading through the entire work space.
۶-Execution of the project: The employer’s desire for implementing this project was to finish the project with the least expenses and required quality. So the gypsum material was chosen for two different surfaces, one for surfaces that were exposed to damage and also adjacent to plants and another for normal surfaces. All the plants in this project were connected to a drainage system.
Duct splits were used in the terraces ceilings and the roofs for air conditioning.