معمار اسکاتلندی Kate Macintosh برنده جایزه Jane Drew در سال ۲۰۲۱ شد!

معمار اسکاتلندی Kate Macintosh برنده جایزه Jane Drew در سال 2021 شد!

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : معمار اسکاتلندی، کیت مکینتاش (Kate Macintosh) به سبب تلاش های قابل توجه و ارزشمند خود در جهت ارتقای جایگاه زنان در معماری، برنده جایزه Jane Drew برای زنان در سال ۲۰۲۱ میلادی شد!

جایزه جین درو (Jane Drew) توسط مجله انگلیسی Architects’ Journal به صورت سالانه و به عنوان بخشی از مجموعه جوایز W که در گذشته به عنوان جوایز زنان در معماری شناخته می شد، اهدا می شود. آغاز بکار جایزه جین درو (Jane Drew) حاصل همکاری مشترک میان معماران زن موسسه معماران سلطنتی بریتانیا (RIBA) و شورای هنر انگلیس در سال ۱۹۹۷ میلادی بود. اما در سال ۱۹۹۸ میلادی، به سبب برخی تغییرات اعمال شده توسط انستیتوی هنرهای معاصر لندن کمی دگرگون شد. نام این جایزه از نام معمار مدرنیست و طراح شهری انگلیسی یعنی جین درو (Jane Drew) گرفته شده است. درباره Jane Drew جالب است بدانید وی در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن در زمینه ساخت مسکن اجتماعی در کشورهایی چون انگلستان، آفریقای غربی، هند و همچنین ایران فعالیت هایی داشته است. وی در سال ۱۹۵۵ میلادی به طراحی مسکونی در مسجد سلیمان (اولین محوطه نفتی در خاورمیانه) برای کارمندان شرکت نفت و همچنین طراحی شهری میدان نفتی گچساران در جنوب ایران پرداخت!

معمار اسکاتلندی Kate Macintosh برنده جایزه Jane Drew در سال 2021 شد!
Kate Macintosh (کیت مکینتاش)

از جمله برندگان قبلی جایزه Jane Drew می توان به مرحوم زاها حدید (Zaha Hadid ؛ معمار عراقی-بریتانیایی)، دنیس اسکات براون (Denise Scott Brown ؛ معمار آمریکایی و همسر و شریک رابرت ونتوری)، آماندا لوته (Amanda Levete ؛ معمار بریتانیایی) و اولین معمار زن پاکستانی یعنی یاسمین لاری (Yasmeen Lari) اشاره کرد.

اما Kate Macintosh (کیت مکینتاش) که در حال حاضر در دوران بازنشستگی خود بسر می برد، پس از مطلع شدن از کسب جایزه Jane Drew در پیامی به برگزارکنندگان جایزه گفت:

” من از شنیدن از این خبر بسیار خوشحالم! به این دلیل که من شخصا جین درو را می شناختم و گاهی اوقات نیز با در برخی از دروس در مدارس معماری مشترک بودیم. حتی ما در شورای RIBA نیز تعاملاتی با یکدیگر داشتیم. “

Kate Macintosh (کیت مکینتاش) متولد سال ۱۹۳۷ میلادی در شهر ادینبورگ می باشد. او در سال ۱۹۶۱ میلادی از مدرسه هنر ادینبورگ فارغ التحصیل شد. وی فعالیت خود را در عرصه معماری با کار بر روی طراحی های اولیه ی تئاتر ملی دنیس لاسدون (Denys Lasdun) در شهر لندن آغاز کرد. وی از سال ۱۹۶۵ میلادی به بعد نیز در حوزه طراحی ساختمان های عمومی در شهر لندن تلاش هایی داشت.

معمار اسکاتلندی Kate Macintosh برنده جایزه Jane Drew در سال 2021 شد!
پروژه Dawson’s Heights در شهر لندن

معمار اسکاتلندی Kate Macintosh برنده جایزه Jane Drew در سال 2021 شد!

او در سن ۲۶ سالگی، پروژه Dawson’s Heights را به عنوان مجموعه ای از واحدهای مسکونی (متشکل از ۲۹۸ آپارتمان در ۱۲ طبقه شامل ۱۱۲ آپارتمان یک خوابه، ۷۵ آپارتمان دو خوابه، ۸۱ آپارتمان سه خوابه و ۲۸ آپارتمان چهار خوابه) در شهر لندن طراحی نمود. فرآیند ساخت این پروژه از سال ۱۹۶۴ میلادی تا ۱۹۷۲ میلادی به طول انجامید! این پروژه به عنوان مهم ترین پروژه وی شناخته می شود و وی را به عنوان یکی از معماران سرشناس در حوزه ی مسکن اجتماعی به جهانیان معرفی نمود!

درباره مسکن اجتماعی (Social Housing) بد نیست بدانید مترادف واژه ‌ی مسکن عمومی (Public Housing) تلقی می ‌شود. مسکن اجتماعی پس از جنگ جهانی به دلیل خرابی ‌های زیاد ناشی از جنگ و همچنین تامین مسکن گروه ‌های کم ‌درآمد و میان ‌درآمد مورد توجه قرار گرفت. مسکن اجتماعی (Social Housing) نوعی از مالکیت مسکن است که در آن مالک، دولت‌ های ملی-محلی و یا سازمان‌ های غیرانتفاعی هستند که مسکن موردنظر را به صورت استیجاری در اختیار گروه‌ های هدف قرار می ‌دهند. نرخ اجاره ‌بها در مسکن اجتماعی (Social Housing) پایین ‌تر از متوسط نرخ اجاره‌ بها در بازار آزاد مسکن است! ساخت مسکن اجتماعی در دهه ‌ی ۱۹۵۰ میلادی، ۱۹۶۰ میلادی و نیمه اول ۱۹۷۰ میلادی به صورت گسترده رواج داشت اما بعد از آن، این الگو در اغلب کشورها تغییر کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *