اختصاصی هنر و معماری آبگینه : کتاب نظریه های زیبایی شناسی (Aesthetic Theory: Essential Texts for Architecture and Design) با گردآوری و ویرایش مارک فاستر گیج (Mark Foster Gage) و با ترجمه ی احسان حنیف در ۴۰۰ صفحه و توسط انتشارات کتاب فکرنو چاپ و منتشر شد.
زیبایی شناسی یکی از شاخه های مهم جستجوهای فلسفی محسوب می شود و همان طور که از نامش پیداست، هدف اصلی آن مطالعه زیبایی است؛ اما خود همین تعریفِ زیبایی با گره خوردن به مفاهیم دیگری چون حقیقت، عشق، زندگی، مرگ، خدا، انسان، گناه و معصیت و حتی موضوعاتی چون سیاست، فضا و غیره دامنه گسترده ای پیدا کرده است. در واقع خود تعریفی که از زیبایی ارائه می شود می تواند دامنه بحث را بسیار وسیع یا بسیار محدود کند. به علاوه برخی سعی کرده اند زیبایی را در یک موضوع عینی به خصوص جستجو کنند: مثلا در انواع مختلف هنر، در انسان، اشیاء، طبیعت و چیزهای دیگر. در همین راستا از یک طرف قدمت بحث در مورد زیبایی شناسی را می توان با قدمت اندیشه بشری یکی دانست و از طرف دیگر، زیبایی شناسی را می توان شاخه فلسفی نویی دانست که محصول تفکرات قرن هجدهم میلادی محسوب می شود. به هرحال دامنه موضوع زیبایی شناسی را به هر ترتیبی که تعریف کنیم، چیزی از اهمیت آن کاسته نمی شود. چارچوب بحث ما خواه زیبایی شناسی هستی در طول تاریخ باشد، خواه زیبایی شناسی یک ماهیت انسان ساخت بدوی، به هرحال پرسش بسیار عمیقی در جریان بوده و مطالعه دقیق آن بسیار مهم می نماید. زیبایی شناسی نه تنها می تواند در درک و نقد آثار هنری به ما کمک کند، بلکه حتی می تواند در جریان تولید یک اثر، ذهن هنرمند را نیز هدایت کند. بسته به یک نظریه زیباییشناسی به خصوص ممکن است حتی دیدگاه ما نسبت به کل جهان نیز تغییر کرده و هستی شناسی یا خداشناسی ما هم دستخوش دگرگونی شود.
کتاب حاضر با ارائه طیفی گسترده از نظریه های مطرح شده در این حوزه، ضمن ترسیم یک خط تاریخی برای مسئله زیبایی شناسی، مشخصا بر موضوع فرم و شکل در حوزه هنرهای تجسمی متمرکز است. مباحث ارائه شده در اینجا برای دانشجویان، پژوهشگران حرفه ای، طراحان و به خصوص منتقدین حوزه هنرهای تجسمی می تواند مفید و جذاب باشد. مارک فاستر گیج که تدوین و تالیف این کتاب را به انجام رسانده، به عنوان دانشیار دانشگاه ییل، سال ها در عالی ترین سطح دانشگاهی مشغول پژوهش و تدریس در حوزه زیبایی شناسی بوده است.
طراحی در هر مقیاسی که باشد عملی فرهنگی است؛ عملی که منابع محدود مادی مان را به واسطه فضاها، ساختمان ها و ابژه ها به بازی با افراد و جوامعی وارد می کند که از آن ها استفاده می کنند؛ و نهایتا همین افراد و جوامع هستند که عمل فرهنگی ما را شناسایی و حتی تعریف می کنند. این کتاب سعی دارد با ارجاع به منابع تاریخی و معاصر، دیدگاه های مختلف در مورد رابطه میان عمل طراحی، فرم های متعاقبش و تاثیرات زیبایی شناسانه این فرم ها را (خواه این تاثیرات ذاتا مبتنی بر لذت فردی باشند و خواه مبتنی بر نوع سیاسی جمع گرایانه اش) برای شما تشریح کند. گزیده حاضر چارچوب نظری را شکل می دهد که به ما امکان درک طراحی فرم نه صرفا به عنوان راهحلی برای مسائل عملکردی، اقتصادی یا الزامات اجرایی بلکه به عنوان سازمان دهنده تعریف کننده منظر اجتماعی و فرهنگی وجودی مان را می بخشد.
این گزیده ها از متون مرتبط به حوزه های فلسفه، تاریخ هنر، نقد ادبی، معماری، پژوهش های حوزه رنسانس، نظریه انتقادی و علوم اعصاب شناختی انتخاب شده اند. برخی از آن ها یک جستار یا بخشی کامل از یک کتاب هستند و برخی دیگر استخراج هایی دقیق و موشکافانه از نوشته هایی که عمدتا در ظاهر بر موضوعاتی دور از نظریه زیبایی شناسی متمرکزند. با اینحال اما همین متون به نظر دور، بینش هایی را در باب اهمیت بررسی فرم در چارچوب اثرگذاری ها و کیفیات زیبایی شناسانه اش در اختیارمان می گذارند که از هیچ راه دیگری نمی توان به آن ها رسید. قصد این کتاب، کم اهمیت جلوه دادن دیگر راه های درک معماری یا طراحی نیست؛ همچنین نمی خواهیم دیگران را تشویق کنیم که در بررسی تولیدات انسانی، صرفا کیفیات زیبایی شناسانه آن ها را در نظر داشته باشند. اندیشه های انتقادیِ گاهی نو و گاهی کاملا فراموش شده ارائه شده در این متون، تاکیدی هستند بر امر طراحی به عنوان مهم ترین و اثرگذارترین عمل فرهنگی که امکان مشارکت همه افراد و جوامع در آن وجود دارد.
نظریه های زیبایی شناسی
گردآوری و ویرایش: مارک فاستر گیج (معمار آمریکایی)
ترجمه: احسان حنیف
تعداد صفحه: ۴۰۰ صفحه (کاغذ بالکی سوئد)
قطع: وزیری
سال چاپ: ۱۳۹۹ شمسی
قیمت: قیمت ۸۵ هزار تومان (قیمت با تخفیف در کتابفروشی انقلاب و سایت فکر نو ۶۸ هزار تومان)
اما در بیان کتاب (Aesthetic Theory: Essential Texts for Architecture and Design) در ویسایت آمازون این چنین آمده است:
This collection of writings on beauty includes selections from twenty key philosophers and theoreticians spanning two millennia:
Plato • Aristotle • Vitruvius • Alberti • Kant • Burke • Fiedler • Nietzsche • Wilde • Bergson • Bell • Scott • Benjamin • Bataille • Sontag • Jameson • Scarry • Nehamas • Zangwill • Freedberg and Gallese
With an introduction and critical headnotes explaining the importance of each text, Mark Foster Gage offers a framework for a provocative history of ideas about beauty as they relate to contemporary thinking on architecture and design. In a world increasingly defined by sumptuous visuality, the concepts of beauty and visual sensation are not mere intellectual exercises but standards that define the very nature of design practice across disciplines and that are essential to the emerging worlds of design and architecture in the twenty-first century.