ارزیابی شاخصه های خیرگی در ساختمان های آموزشی اقلیم گرم و خشک ایران

ارزیابی شرایط متغیرهای موثر بر آسایش بصری نوری در فضاهای آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود

مقالهارزیابی شاخصه های خیرگی در ساختمان های آموزشی اقلیم گرم و خشک ایران 

نویسندگان

محبوبه پوراحمدی ؛ محمدعلی خانمحمدی ؛ فرهنگ مظفر

منتشر شده در دوفصلنامه علمی – پژوهشی نامه معماری و شهرسازی (دانشگاه هنر) (دوره ۱۰، شماره ۲۱، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ شمسی)

چکیده

خیرگی ناراحت کننده یک مسئله بسیار مهم در ساختمان های استفاده کننده از نور روز است؛ با این حال، توافق بر روی شاخصه های خیرگی و معیارهای آنها دشوار است، از آن جایی که هر مقدار اندازه گیری شده باید همبستگی مشخصی را با درک ساکنین فضا داشته باشد. قابلیت اجرای معیارها برای هر شاخص خیرگی باید با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی و تفاوت های فرهنگی و ترجیحات تعیین شود.

هدف این پژوهش تعیین شاخصه های مناسب برای ارزیابی خیرگی ناراحت‌ کننده در اقلیم گرم و خشک ایران با استفاده از تکنیک تصاویر با محدوده دینامیکی بالا HDRو ارزیابی پس از سکونت است. ارزیابی در کلاس های آموزشی دانشگاه پیام نور مهریز با ۵۰ شرکت‌ کننده انجام شد. نتایج نشان داد، DGP قابل اعتمادترین شاخص برای صحنه های خیرگی غیرقابل درک، آزاردهنده و غیرقابل تحمل بود. UGR در بین شاخصههای دیگر، بالاترین ضریب همبستگی را برای صحنههای خیرگی قابل درک (۰٫۳۴) داشت. DGI در صحنه های خیرگی غیرقابل درک و غیرقابل تحمل دارای ضریب همبستگی قابل قبول بود و CGI بیشترین ضریب همبستگی را در صحنه های خیرگی آزاردهنده (۰٫۳۱) داشت. VCP به دلیل ضریب واریاسیون بالا از محاسبات حذف شد.

آنچه از نتایج به دست می آید، این است که DGP قابل اعتمادترین نتایج را در سطوح متفاوت خیرگی بر اساس ارزیابی ذهنی افراد در بین ۵ شاخصه دیگر به دست می دهد.

واژگان کلیدی:

خیرگی ناراحت ‌کننده ؛ آسایش بصری ؛ نور روز ؛ شاخصه ‌های خیرگی

 

ارزیابی شاخصه های خیرگی در ساختمان های آموزشی اقلیم گرم و خشک ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *