اختصاصی هنر و معماری آبگینه :
(شرح این متن توسط معماران طرح، تهیه شده است) این پروژه در زادگاه خوشنویسی یعنی شهر Shuyang وافع در استان Jiangsu به عنوان گالری هنری خوشنویسی برای نمایش دادن سبک خوشنویسی Shuyang ساخته شده است.
کانسپت طرح
کانسپت معماری در سه رنگ اصلی خوشنویسی چینی، یعنی سیاه و سفید و قرمز که از کاغذ برنجی، قلمو و مهر ساخته شده است، خلاصه می شود که باعث خلق تجربه فضایی خالص با رنگ های خالص می شود. زیبایی شناسی خوشنویسی در طرح بندی معماری به سبک خوشنویسی Zheng Banqiao’s برمی گردد که هدف از آن واکنشی در برابر کارهای ایدئولوژیک و کارهای عملی، سبکی و سنگینی، فضا، کنتراست متریال ها و… می باشد.
استراتژی طرح
بزرگ ترین سالن نمایشگاه که در امتداد خیابان قرار دارد، دارای دیوارهای خارجی آجری قرمز رنگ می باشد که مانند یک مهر متراکم شده بر روی یک سطح منحنی قرار گرفته است. نحوه برش گوشه های بنا از طریق یک قوس باعث تقویت شخصیت نمادین ساختمان در کنار خیابان می شود.
آجرهای قرمز رنگ از نوع رسی Yixing می باشند که خود را با توجه به ۳ نوع پوشش مختلف در موقعیت های مختلف سازگار کرده اند. قسمت تحتانی آجر از دیوار خارج شده و قسمت فوقانی در داخل دیوار نفوذ می کند و بخش برش خورده به صورت صاف قرار میگیرد که باعث تشکیل بافت های مختلفی می شود. گوشه های گرد در قسمت های تحتانی ساختمان برای پردازش حس گرانش در خوشنویسی می باشد.
حجم سفید شامل سطوح بتنی آویزان به صورت پیش ساخته است که این سطوح توسط vertical chisel محافظت میشوند. قسمت تحتانی ساختمان به حالت آویزان قرار گرفته تا نشان دهنده یک حالت شناور و همچنین بازتابی از شخصیت جداپذیری در خوشنویسی باشد.
به منظور جلوگیری از صداهای محیط خارج، آبی در قسمت ورودی بنا قرار گرفته است و بازدید کننده ها از طریق پلی که روی سطح آب قرار گرفته است، به داخل گالری وارد می شوند. تغییراتی که به صورت پیوسته در داخل فضا قرار دارد، باعث تشکیل یک ساختار ذهنی در بازدیدکنندگان قبل از ورود به سالن نمایشگاه می شود.
روابط فضایی توسط یک طرح بندی که شامل راهرویی به عرض دو متر است کنترل می شود که در هر دو سمت مسیر، حجم هایی به رنگ سیاه و سفید خالص وجود دارند که حس قدم زدن مابین چندین کتاب را در بازدیدکنندگان به وجود می آورند؛ این فضا به سمت یک حیاط مرکزی باز میشود که تاثیر فضایی باز را خلق می کند.
در مسیر یک فضای خاکستری رنگ وجود دارد که حجم ساختمان به صورت درونگرا داخل آن حفر میشود و فضای باز خارجی می تواند به سمت فضای استراحت داخلی باز شود و توریست ها می توانند از تجربه فضایی جذاب در طول بازدیدشان لذت ببرند.
تمامی سالن های نمایشگاه فضاهایی باز و بدون ستون هستند که به صورت آزادانه با توجه به نیازهای نمایشگاه ترتیب داده شده اند؛ کریدورهای شیشه ای به منظور تسهیل نمایش مداوم باعث اتصال سالن های نمایشگاه می شوند. در قسمت میانی سالن قرمز رنگ آجری، آتریوم هایی مابین سه طبقه وجود دارد که باعث خلق یک فضای داخلی شفاف و پرنور می شوند.
شکل ظاهری مسیرها و حیاط مرکزی سرپوشیده از یک حالت انتزاعی پخش شدن جوهر الهام گرفته شده است که در مسیرهای عبوری برای رسیدن به این هدف از سنگ های گرانیتی با رنگ های مختلف خاکستری استفاده شده است که باعث بوجود آمدن فرم جوهری مانند شده است.
معمار / معماران: موسسه تحقیقات و طراحی معماری دانشگاه چجیانگ (Zhejiang)
موقعیت: جیانگسو، چین
سرپرست معماران: Danshen Dong
تیم طراحی: Jian Chen, Jian Ni, Yi Cai
مساحت: ۱۰۴۷۵ متر مربع
سال ساخت: ۲۰۱۳ میلادی
عکاس: Qiang Zhao
سازندگان: Yihuida (Beijing) Engineering Technologhy, Jiangsu Jingtai Glass, Mei Da Group
مهندسان سازه: Kaizhong Wei, Shuai Wu
مشاور: MEP:Yi Yang, Pang Li, Minmin Zhang, Dahong Pan, Xing Zhou
مشاور نور و روشنایی: Peiyu Zhou
نقشه بردار: Chaohui Qiu
مشاور منظر: Xiao’ang Cai
منبع: