ایستگاه مترو دانشگاه آلتو در فنلاند

ایستگاه مترو دانشگاه آلتو

معمار: گروه معماری ALA و گروه معماری Esa Piironen

موقعیت: فنلاند

مساحت: ۱۵۵۰۰ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۷

(شرح این متن توسط معماران طرح تهیه شده است)

فاز اول طرح توسعه‌ی مترو غرب هلسینکی که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ساخته شده، منطقه‌ی Ruoholahti در هلسینکی را به منطقه‌ی Matinki در اسپو وصل می کند. این مترو توانایی جابه جایی ۱۷۰۰۰۰ هزار نفر در روز را خواهد داشت. هدف تعیین شده در معماری و طراحی این هشت سکوی مترو جدید که در امتداد اولین سکو و همچنین پنج سکوی جدید در امتداد فاز دوم هستند، متمایز کردن محل و ایجاد هویت کردن برای این ایستگاه مترو در مقطع شهری و داخلی می باشد. این مترو، نقش مهم ارتباطی بین ایستگاه های مختلف مرکزی شهر اسپو را ایفا می کند و همزمان خط جدیدی از ارتباطات را خلق خواهد کرد.

گزوه معماران ALA و Esa Piironen دو ایستگاه جدید را در امتداد طرح توسعه‌ی فاز اول طراحی کردند: ایستگاه دانشگاه آلتو و ایستگاه Keilaniemi. گروه معماری ALA علاوه بر این ایستگاه ها، سه ایستگاه جدید Kivenlahti, Espoonlahti و Soukka را در ادامه فاز دو طراحی و اجرا خواهد کرد که در ابتدای سال ۲۰۲۰ شروع به کار خواهد کرد.

منطقه‌ی Otaniemi که امروزه دانشگاه آلتو در آن قرار دارد، از زمان ۱۹۵۰ شخصیت علمی قدرتمند داشته که  با تکیه بر علم و تکنولوژی پیش رفته است و امید به آینده در آن همواره زنده نگاه داشته شده است. محوطه تازه گسترش یافته بوسیله سختمان قرمز رنگی که ساخته‌ی معمار معروف، آلوار آلتو است، مشخص شده است.

ایستگاه مترو دانشگاه آلتو در قلب دانشگاه در منطقه‌ی Otaneimi واقع شده است. ورودی اصلی مستقیما از سمت دانشکده تکنولوژی سابق هلسینکی باز می شود.

در میان طراحی ها و معماری های دیگر٬ ایستگاه دانشکده آلتو با رنگ های غنی که داراست خود را از دیگر طرح ها متمایز می کند. به خاطر تاکید بر طبیعی بودن رنگ ها،‌ از طیف هایی که زیاد براق نباشند استفاده شده است. سقف پایینی ایستگاه از پانل استیل کورتن ساخته شده که این رنگ در جای جای آن دیده می شود و همخوانی زیبایی با آجر های قرمز رنگ محیط دارد. سقف کاذب ورودی اصلی از سکو تا سطح ورودی دوم در کوچه Tietotie کشیده شده است.

از ورقه های قدیمی با روکش مس و صفحه هایی با پایه رنگ خاکستری و کورتن بر سردر ورودی پاویلون اصلی استفاده شده است. سازه های حجمی ساخته شده از نقوش مهندسی٬ ورزشی و سازه های اریگامی، فضای ورودی را زیباتر کرده اند. نور طبیعی از سطح پلتفورم همراه با محل بازشو پله برقی ها، پایین آورده می شود و همچنین از آنجا تصویر زیبایی از کوچه Lime از محل Otaniemi Masion را نمایان می کند.

ترجمه و نگارش: شهلا قهری (Shahla Ghahri)

گروه تحریریه هنر و معماری آّبگینه

منبع:

Archdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *