کتاب معماری و مدرنیته منتشر شد

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : کتاب معماری و مدرنیته (Architecture and Modernity) به قلم هیلده هاینن (Hilde Heynen) و با ترجمه ی احسان حنیف توسط انتشارات فکرنو در ۳۵۲ صفحه چاپ و منتشر شد.

کتاب معماری و مدرنیته

کتاب معماری و مدرنیته را باید هم تاریخ­ نگاری دانست و هم یک نقد جامع. مولف کتاب، هیلده هاینن بحث خود را از مقطع زمانی/مکانیِ شهر فرانکفورت در اوایل قرن بیستم آغاز می­ کند؛ فرانکفورتی که در این سال­ ها هم مرکز مکتب انتقادی و فیلسوفانی چون والتر بنیامین، تئودور آدورنو، ارنست بلوخ و… بود و هم مرکز فعالیت­ های معمارانی چون ارنست می در چارچوب معماری مدرن. هیلده هاینن با شروع از این نقطه دو جریان را دنبال می­ کند؛ از یک طرف گفتمان جنبش مدرن و از طرف دیگر نظریه­ های فرهنگی حول مدرنیته در آرا اعضا مکتب انتقادی فرانکفورت. کتاب سعی دارد ببیند آیا آنچه تحت عنوان جنبش مدرن می­ شناسیم آن­طور که ادعا دارد با مدرنیته پیوند و نزدیکی دارد یاخیر. هیلده هاینن برای ساده ­تر شدن روند این پیگیری گسترده، تمرکز خود را بر مسئله­ ی مسکن و محیط زندگی انسان در چارچوب این دو جریان گذاشته تا ساده ­تر بتواند این حجم عظیم کاری و فکری را بررسی کند. در اینجا براساس تعاریف متعدد مدرنیته و مدرنیسم و بررسی نمونه­ هایی مختلفی چون مجتمع ­های مسکونی ساخته شده طی این دوره یعنی سیدلونگ ­های آلمانی، تفکرات و ایده ­های متعدد مطرح شده در این دو جریان به نقد و بررسی گذاشته می­ شوند.

هیلده هاینن همچنین در ارائه­ ی آنتی­تز مسئله به بررسی بازتاب ­های چنین برخوردی پرداخته و سعی می­ کند در حوزه­ ی نظری و عملی بسط این مسئله را بررسی کند تا در نهایت ببیند خود معماری در این تقابل­ ها چگونه دچار تغییر شده است. او در این بررسی همزمان به رویکرد مورخینی چون زیگفرید گیدیون پرداخته است و در نقطه­ ی مقابل آن رویکرد کسانی چون تافوری را تحلیل می ­کند و تفاوت­ ها و شباهت­ های هر کدام را در ادامه برای ما باز می­ کند.

معماری و مدرنیته علاوه بر همه ­ی این­ ها در خلال بحثِ عمیقا نظری خود، گوشه­ هایی تقریبا مغفول­ مانده از تاریخ مدرنیسم در قرن بیستم را برای ما باز می­ کند. کتاب با شروع مسیر خود از مجلات اثرگذار معماری، یعنی مجله­ ای چون ابژکتیویته­ ی نو و نخستین پروژه­ های خانه­ سازی آلمان و پروژه­ ی تجربی و مهم اتاق زندگی کوچ­ نشینانه هانس مایر، بحث خود را به سمت معماران و هنرمندان آوانگاردی چون موقعیت­ گرایان بین­ المللی و گی دوبور، گروه کبرا و کونستانت می برد و در انتها تاثیر تکانه­ های آرمانشهری مدرنیسم را بر دو پروژه­ ی موزه ­ی یهود برلین از دنیل لیبسکیند و ترمینال دریایی زیبورگ از رم کولهاس به صورت مفصل ­تر بررسی می­ کند.

این کتاب به چندین زبان دنیا ترجمه شده است و از مهم­ ترین منابع دانشگاهی در حوزه ­ی مطالعه ­ی تفکر انتقادی و معماری مدرن محسوب می­ شود که تقریبا بر همه ­ی بحث­ه ای بعد از خود اثرگذار شده است. همچنین نقدها و مرورهای بسیاری در مورد آن نگاشته شده است. کنت فرامپتون در مورد این کتاب گفته است:

کتاب استثنائی هیلده هاینن واقعا روشن­ کننده و جذاب است. این کتاب­ را نه تنها هر دانشجوی معماری بلکه هر کسی که به نوعی در این حوزه دخیل است، هر معمار، هر منتقد و هر کارفرما و سازنده ­ای باید دوباره دوباره بخواند. این کتاب با تمرکز بر ویسکوزیته­ ی تفکر انتقادی در قرن بیستم محدوده­ ای را پوشش می­ دهد که از یک سو به ارنست می و از دیگر سو به رم کولهاس می­ رسد.

هیلده هاینن مورخ و منتقد معماری و استاد بازنشسته دانشگاه کاتولیک لوون بلژیک است که از دیگر کتاب­ های او می­ توان به ” بازگشت از آرمانشهر؛ چالش جنبش مدرن ” و ” سیبلی موهولی-ناگی: معماری، مدرنیسم و ناخرسندی­ هایش ” اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *