اختصاصی هنر و معماری آبگینه :
If you put brilliant, creative people in a room with some problems to solve and a deadline, it’s practically like a party.
چنانچه شما افرادی درخشان و خلاق را در یک اتاق با تعدادی مشکل و همچنین یک مهلت زمانی معین، گردهم آورید، این اتفاق عملا همچون یک دورهمی است!
بیارکه اینگلس (معمار دانمارکی)
بی شک بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) ، معمار دانمارکی از جمله معمارانی به شمار می آید که سبک و شیوه ی خاص و ایده آل خود را در یک به یک پروژه های خود، به کار بسته است. بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) در تلاش است تا رویاهای فراواقع گرایانه یا سوررئالیسم خود را در بطن پروژه های طراحی شده توسط خود جای دهد.
به گمان او معماری تجربه ای می باشد ممتد و جاری بر کره زمین؛ تجربه ای که دم به دم تغییر می کند، چرا که شهرهای ما همیشه در حال تغییر هستند. بر همین اساس است که معماران نیز بایستی تغییر را بپذیرند.
از جمله پروژه های بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) که توانست واکنش های بسیاری را برانگیزد، طراحی خانه لگو در شهر بیلاند (Billund) کشور دانمارک است! این طرح که در نیمه ی دوم سال ۲۰۱۷ میلادی (ماه سپتامبر) افتتاح گردید، یک مرکز تجربه و تجمع برای جامعه ی محلی منطقه می باشد. موزه خانه لگو که از قطعات لگوی معروف الهام گرفته شده است، ۲۱ مکعب سفید را در یک بلوک بزرگ شامل می شود. این مجتمع کارگاه های خلاق ساخت لگو را به صورت رایگان برای عموم مردم تدارک دیده است.
این توده ی لگو با ارتفاعی بالغ بر ۲۳ متر و زیربنای ۱۲ هزار متر مربع، همراه با تراس ها و پشت بام های متنوع، مجموعه ای از اینستالیشن ها و صفحات نمایش بازیگوشانه می باشد که کودکان را در کنار مخاطبان بزرگسال خود به چالش می کشد!
اما در ادامه بخشی از صحبت های بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) با Magali Robathan پیرامون خانه لگو و فعالیت های کاری وی را خواهیم خواند:
Magali Robathan : به تازگی پروژه خانه لگو در شهر بیلاند (Billund) آغاز به کار نمود؛ این پروژه چه معنا و مفهومی برای شما دارد؟
بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) : اگر BIG تنها برای (طراحی و ساخت) یک ساختمان پایه گذاری شده بود، این (خانه لگو) می توانست آن ساختمان باشد! این (پروژه) یک کاوش لذت بخش از تمامنی حالات مختلف پتانسیل لگو است. مانند هر فرد دانمارکی دیگری، من هم با لگو بزرگ شده ام؛ آنچه در مورد لگو به عنوان یک اسباب بازی منحصر به فرد وجود دارد این است که در واقع صرفا یک اسباب بازی نیست، بلکه وسیله ای است برای خلاقیت سازمان یافته که به کودک این امکان را می دهد تا دنیای خود را خلق کند و سپس از طریق بازی، در آن جهان زندگی نماید. به عنوان یک معمار، ما این توانایی را داریم تا جهانی را بسازیم که دوست داریم در آن زندگی کنیم! می توان گفت آن حس قدرت و توانمندی ای که معماری می تواند به هنگام درست کار کردن ایحاد نماید، همان نوع حس توانمندی ای است که لگو به یک کودک می دهد!
Magali Robathan : توجه به کار تیمی چه نقشی در فعالیت های گروه معماری BIG دارد؟
بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) : البته که من بنیان گذار و رهبر خلاق این گروع معماری هستم، اما هرگز این حقیقت را مخفی نگه نداشته ام که با افراد بزرگ و با استعدادی کار می کنم! تقریبا نیمی از شرکای BIG در اوایل به عنوان کارآموز در آن مشغول به کار بودند؛ بنابراین ما مدت طولانی ای را به طرز مضحکی با هم بودیم. ما یک فرهنگ بسیار قوی از طریق دوستی و همکاری در گروه خود ایجاد کرده ایم.
Magali Robathan : بنابراین شما با این اتفاق موافق نیستید که گاهی اوقات به عنوان تنها نابغه ی BIG به تصویر کشیده می شوید؟
بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) : در حقیقت می توان گفت همکاری پیرامون تلاش جمعی است؛ همچنین مشارکت فردی را نیز شامل می شود. بنابراین هر دو در واقع درست هستند. بدون من ، BIG وجود نخواهد داشت و بدون همه ی اعضای شرکت نیز، BIG وجود نخواهد داشت.
من هیچ دودستگی در شرکت نمی بینم. آیا استیون اسپیلبرگ باعث شده است که شما فکر کنید او تنها کسی است که در ساخت فیلم های خود موثر بوده است؟ نه واقعا. اما مطمئنا او یک کارگردان است؛ و می تواند با تشکیل تیم های گوناگون در زمان های مختلف ، چیزی را به مخاطب تحویل دهد که دیگر کارگردانان قادر به انجام و ساخت آن نیستند!
Magali Robathan : شما به عنوان مسئول یک شرکت با چه چالش هایی در کار خود روبرو هستید؟
بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) : ما BIG را در سال ۲۰۰۵ میلادی راه اندازی کردیم و پروژه های بزرگی مانند مجموعه مسکونی ۶۱۰۰۰ متر مربعی ۸ در شهر کپنهاگن و موزه دریایی دانمارک در Helsingør را طراحی و اجرا کردیم؛ اما در پاییز ۲۰۰۷ میلادی، ناگهان شروع به سقوط کردیم! برای یک سال خودم کنترل مالی شرکت را بر عهده گرفتم؛ ۳۵ نفر از کارمندان از شرکت جدا شدند! هر چه ممکن بود از جمله ناهار و خدمات نظافت شرکت را قطع کردم! مقداری پول قرض کردم و موفق شدم دوباره شرکت را سرپا کنم.
بعد از آن Sheela Maini Søgaard را استخدام کردم؛ او اکنون یکی از شرکا و همچنین مدیر ارشد اجرایی (CEO: chief executive officer) شرکت BIG می باشد. Sheela Maini Søgaard یک نگرش رویارویی به فراخور مسائل و مشکلات شرکت داشت. او شروع به تماس با بدهکاران کرد و از آنها خواست تا بدهی هایشان را پرداخت کنند. در جایی که معماران به طور معمول و بیش از حد خوش بین هستند، Sheela Maini Søgaard یک حس شک و تردید بجا داشت که ما به آن نیاز داشتیم.
Magali Robathan : فرهنگ روابط رایج در BIG (شامل مهمانی ها و دورهمی ها، سفرها و دوچرخه سواری ها) به خوبی شناخته شده است! آیا شما تصمیمی برای ایجاد این فعالیت ها داشته اید؟
بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) : به باور من موضوع اصلی این نیست! این موضوع بیشتر شبیه به یک سوال است که شما چگونه می خواهید زندگی و کار خود را رهبری کنید؟ معماران تمایل دارند ساعات طولانی تری را کار کنند؛ اما حتی به هنگان کار کردن در یک روز عادی، تنها چیزی در حدود نیمی از ساعات بیداری شما صرف کار کردن می شود! بنابراین بهتر است از زمان باقی مانده به نحو احسنت استفاده کنید.
این موضوع فقط مربوط به مهمانی ها و دورهمی ها نمی شود! اگر جمعی از افراد همفکر ، پرانرژی ، پرشور ، درخشان و خلاق را در اتاقی پر از مشکلات جذاب همراه با مهلت زمانی قابل توجه برای حل آنها گردهم آورید، این اتفاق عملا به مانند یک مهمانی است! بنابراین حتی بدون مواد مدهوش کننده (مشروبات الکلی!) ،این یک دورهمی بزرگ خواهد بود!
Magali Robathan : چرا تصمیم گرفتید از شهر نیویورک به کپنهاگن نقل مکان کنید؟
بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels) : در چند سال اخیر ایالات متخده آمریکا بر شرایط جهانی تسلط داشته است، اما شکی در این نیست که اروپا به زوید کنترل را در دست خواهد گرفت. من مشتاق هستم که چند سال بر روی فرصت های موجود در اروپا تمرکز کنم؛ ما در این باره بسیار هیجان زده هستیم!
منبع:
cladglobal.com