اختصاصی هنر و معماری آبگینه : شرکت خودروسازی فرانسوی رنو (مستقر در شهر بولوین-بیانکور، فرانسه) به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان (در رتبه نهم بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان)، اولین متاورس صنعتی خودرو را در جهان معرفی کرد! اما پروژهی جدید خودروسازی رنو، بخشی از برنامهی جامعِ تحولِ دیجیتال این خودروساز است و هدف آن، نظارت بر فعالیتهای شرکتهای همکار، فروشندگان و کارگران خود در مسیر ساخت، ارسال و تحویل محصول به مشتری در قالب اکوسیستم زنجیره تامین میباشد. چرا که زنجیرههای تامین به عنوان مکانیزم کاهش هزینهی نهایی تولید محصول برای مشتری محسوب میشود.
اما درباره جزئیات این پروژه بایستی گفت رنو در پروژه متاورس صنعتی خود از یک دوقلوی دیجیتال بهره میبرد! این خودروساز در ابتدا به جمعآوری دادههای اولیه از کارخانههای خود در قالب پلتفرم مدیریت دادههای صنعتی ۴٫۰ (یا IDM4.0) پرداخته است؛ سپس این دادهها بر بستر سرویس گوگل کلود (به عنوان مجموعهای از سرویسهای رایانش ابری با امکان یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و همچنین پردازش دادههای بزرگ) متمرکز و ذخیره میشوند… دادهها به طور مداوم این متاورس صنعتی را تغذیه میکنند و در صورت نیاز، امکان تصحیح بلادرنگ در فرآیند تولید را فراهم مینمایند.
جالب است بدانید براساس اطلاعات منتشر شده از سوی رنو، پروژه متاورس صنعتی این خودروساز از نظر اقتصادی چیزی در حدود ۶۰۰ میلیون دلار پسانداز و کاهش هزینه تا سال ۲۰۲۵ میلادی به همراه خواهد داشت! همچنین کاهش زمان تحویل خودرو به میزان ۶۰ درصد، کاهش ردپای کربن حاصل از فعالیتهای تولید خودرو توسط این خودروساز تا ۵۰ درصد و همچنین کاهش ۶۰ درصدی هزینهی گارانتی محصولات رنو از دیگر نتایج بهرهگیری از متاورس صنعتی توسط سازندهی بیصداترین خودرو جهان میباشد.
متاورس صنعتی رنو، یک کپی دیجیتال از سایتهای صنعتی این شرکت در دنیای فیزیکی و در زمان حال حاضر است؛ جایی که بیش از ۸۵۰۰ قطعهی گوناگون به یکدیگر متصل هستند و چیزی در حدود ۹۰ درصد از فرآیند عرضهی یک محصول تحت نظارت است. هر کارخانه، ماکت دیجیتال مخصوص به خود را در دنیای مجازی دارد، که هر کدام توسط یک برج کنترل نظارت میشود.
خوزه ویسنته د لوس موزوس، مدیر تولید و لجستیک و عضو کمیته اجرایی گروه خودروسازی رنو در این باره میگوید:
“متاورس نظارت در زمان واقعی را فراهم میکند؛ اتفاقی که چابکی و سازگاری عملیات صنعتی و همچنین کیفیت تولید و زنجیره تامین را افزایش خواهد داد…”
سال ۲۰۱۶ میلادی بود که خبری یا این مضمون منتشر شد:
“گروه خودروسازی رنو فرانسه قرار است تا با همکاری گوگل کلود، فرآیند دیجیتالی شدن امکانات تولید و زنجیره تامین خود را تسریع کند.”
در بررسی بیشتر، با توضیحات زیر (منتشر شده در همان سال) مواجه میشویم:
“این همکاری (یعنی همکاری میان خودروسازی رنو و گوگل کلود) قدرت گوگل کلود در یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در کنار تخصص رنو در ساخت خودرو قرار خواهد داد تا راهحلهای جدید صنعتی در قالب تحول صنعت ۴٫۰ را ایجاد کند.”
جالب است بدانید نسل چهارم صنعت یا صنعت ۴٫۰ بر ایجاد کارخانههای هوشمند تاکید داشت! کارشناسان بر این باور بودند که صنعت ۴٫۰ را میتوان در تمام سطوح فرآیند تولید از توسعه محصول تا پایان عمر محصول اعمال کرد. همچنین بُعد دیگری از صنعت ۴٫۰ که اهمیت داشت، به دست آوردن دادههای بلادرنگ در تولید بود (اشاره به مفهوم متاورس). سپس این دادهها را میتوانستیم برای بهینهسازی عملیات، تجزیه و تحلیل نماییم! اتفاقی که منجر به بهبود کارایی میگردید، زمان ورود محصول به بازار را کاهش میداد و در عین حال بهرهوری سازمان را نیز افزایش میداد.
در مقالهای که در سال ۱۳۹۹ شمسی در وب سایت رنو ایران منتشر شده است، چنین آمده است:
“کارخانههای صنعت ۴.۰ ماشینهایی دارند که با اتصال بیسیم و سنسورها تقویت میشوند؛ به سیستمی متصل میشوند که میتواند کل خط تولید را تجسم کند (اشاره به دوقلوی دیجیتال) و در مورد آن تصمیم گیری کند.”
در انتها لازم به یادآوری است خودروسازی رنو که از سال ۱۸۹۸ میلادی اقدام به تولید خودرو مینماید (دولت فرانسه با در اختیار داشتن ۱۵ درصد از سهام رنو، بزرگترین سهامدار آن محسوب میشود)، امروزه مالک اکثریت سهام شرکت رومانیایی داچیا، شرکت ترکیهای اویاک-رنو، شرکت کرهای رنو سامسونگ موتورز و شرکت ایرانی رنو پارس است. این خودروساز در سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۳.۸ میلیون دستگاه خودرو در ۱۳۴ کشور جهان به فروش رساند! همچنین در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۰ سایت تولیدی، ۱۲۷۰۰ نقطه فروش و اشتغال بیش از ۱۸۰۰۰۰ نفر توسط رنو ایجاد شد!
منبع:
media.renaultgroup.com
autovista24.autovistagroup.com
verdict.co.uk
معمار | معمار متاورس