گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

اختصاصی هنر و معماری آبگینه :

(توضیحات معمار پروژه)

کافه گالری ژی

موقعیت: تهران، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین شمالی

معمار/معماران: البرز نظری و امین حسینی راد

همکاران طراحی پروژه: آناهیتا مدرک ، شیما طجرلو ، پریا آسترکی

کارفرما: بابک قهرمانی

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۸ شمسی

مساحت: ۲۰۰ مترمربع

تاسيسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی: مازیار آزما

سازه: عارف رحمتی

عکس: استودیو دید

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
کافه گالری ژی

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

پروژه کافه گالری ژی در کوچه ‌ای بن ‌بست قرار گرفته است و کاربری آن پیش از بازسازی، یک خانه مسکونی تک ‌واحدی بوده است که کارفرما قبل از بازسازی، اقداماتی برای تقویت سازه ساختمان انجام داده بود و سپس آن را نیمه ‌کاره رها کرده بود! مهم ترین ویژگی این بنا، محوطه جنوبی آن و وجود زیرزمین بود و از محدودیت ‌های پروژه نیز می توان به دسترسی و دید محدود به خیابان اصلی (با توجه به تغییر کاربری به گالری)، به دلیل عرض باریک کوچه و بن ‌بست بودن آن، عرض باریک و کشیدگی زمین و همچنین مداخلات سازه ‌ای بدون طرح و نقشه مهندسی اشاره کرد.

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
کافه گالری ژی

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

خواسته کارفرما تبدیل ساختمان به بنایی فرهنگی و با کاربری ‌های متعدد بود که در نهایت، با توجه به متراژ محدود بنا، کل ساختمان به دو بخش تقسیم شد: در قسمت جنوبی، کاربری ‌های اصلی قرار گرفتند که با حیاط در ارتباط هستند و در قسمت شمالی، کاربری‌ های خدماتی که با نورگیر به هم متصل خواهند شد. کاربری ‌های اصلی مجموعه شامل گالری در زیرزمین و طبقه همکف، فروشگاه آثار هنری در طبقه میانی و کافه در نیم ‌طبقه ی سوم به همراه تراس و بام و کاربری‌ های خدماتی نیز شامل بخش اداری و سرویس ‌های بهداشتی در پاگرد راه‌ پله، اتاقک تاسیسات و انبار مجموعه در پشت بام هستند.

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

با توجه به کاربری عمومی ساختمان، لازم بود تا زنده‌ کردن بافت کوچه و دیده‌ شدن ساختمان از سمت خیابان در طراحی مورد توجه قرار بگیرد. بر این اساس، ایده اصلی پروژه، پیوند ساختمان با بافت شهری است، به صورتی که مرز میان کوچه و ساختمان تا جای ممکن کم‌ رنگ شود! از این رو، در زمان فعالیت مجموعه، درب ‌های ساختمان کاملا باز می‌ شوند و با حذف پیشانی از بالای درب ورودی، فضای کوچه بدون واسطه با حیاط مجموعه ترکیب می‌ شود. با گود کردن حیاط و ایجاد پله‌ های سراسری، فضایی برای تعامل و اجتماع افراد در بنا به وجود آمد و با نزدیک‌ کردن پله به فضای ورودی ساختمان، حرکت پیاده در کوچه، بدون توقف به درون ساختمان هدایت می ‌شود. در داخل مجموعه نیز با ادامه کف‌ سازی بتنی در طبقات، حس پیوستگی با فضای شهری حفظ شده است! همچنین این پیوستگی در فضاهای داخلی، با طراحی شفاف پوسته و ایحاد ارتباط بصری با حیاط مجموعه و از بیرون نیز با شکافتن نما و قراردادن پله دسترسی به پشت ‌بام در جهت گشودگی نما ایجاد شده است.

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
کافه گالری ژی

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

بافت شفاف نمای پروژه کافه گالری ژی با الهام از پوسته مشبک خانه‌ های قدیمی آن منطقه که برای جلوگیری از ورود نور غرب در هنگام غروب به داخل تراس ساخته می ‌شد، طراحی شده است. برای سطوح نما نیز از نازک‌ کاری سیمان شسته که در نماسازی ساختمان‌ های آن محله مرسوم بوده است، استفاده شده است تا مجموعه بتواند با بافت شهری آن محل ترکیب شود.

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
پلان طبقه زیرزمین
گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
پلان طبقه همکف
گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
پلان طبقه اول
گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
پلان طبقه دوم
گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
پلان پشت بام
گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
مقطع A-A
گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
مقطع B-B

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
نما

 

JEE Gallery

Tehran, Iran

Architects: Alborz Nazari , Amin Hosseinirad

Design Team: Anahita Modrek,Shima Tajarloo,Paria Astaraki

Client: Babak Ghahramani

Area: ۱۲۵ m²

Year: ۲۰۱۹

Photographs: Deed Studio

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد
JEE Gallery

گالری ژی | معمار: البرز نظری و امین حسینی راد

The challenge of this project was to solve the layout that should be arranged in a terrain of 12 meters long by 5.9 meters wide, without appearing too narrow. Knowing this, the solutions found were; to implant a 3 meters ceiling height, to create communication with the street, to elaborate a background in the store that was more inviting and to sector the floors. On the first floor was concentrated an exhibition space of the pieces, with furniture and pictures arranged along the hall, down the stairs were located shelves with the purpose of displaying the sculptures and includes a pantry, in addition, a bathroom located in the open loft below the ladder.

To the bottom was established a limit of construction to 100 cm of the wall already existing in the later side of the store, that both on the ground as on the second floor, which made possible the creation of a winter garden on the first floor, that communicates with the second floor and with the terrace, this purposeful spacing created a connection of the floors that through skylights chimneys bring natural light and ventilation to the back of the Gallery, a place that doesn’t allow the installation of windows and was unattractive.

The stairs leading visitors from one floor to the other one was made with plaid sheets supported by a central beam, on the second floor it gains a new functionality, in addition to the communication between one floor to another, it receives a body guard curtain screens painted in yellow and that pivot when necessary to expose works of art.

This floor also gains a window that functions as a large showcase and generates communication between the street and the inner space of the gallery, because it is an area with fewer functions – restrooms, pantry, displays – it receives the bigger furniture of the store, like tables, shelves and armchairs. Another interesting part to solve a common function in the gallery was the way of exposing the frames, instead of nails on the walls, suspended chains were placed and the pictures are exposed in different heights and positions without having to damage the walls.

After solving the obstacles of function and use of the terrain, the facade needed to stand out in the street, then precast concrete blocks were applied to vertical garden, so was created movement with a simple element where the same techniques of Athos Bulcão was used, that is, to create a composition logic, so a constructive element directed to receiving plants in the wall became a key piece to transform the facade into something attractive.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *