اختصاصی هنر و معماری آبگینه :
(توضیحات معمار پروژه)
خانه جی شیر
موقعیت: اصفهان، جی شیر
معمار/معماران: حامد مرادی الشتر (دفتر معماری الشتر)
کارفرما: عبدالعلی مهدویان
مساحت زمین: ۱۸۰ متر مربع
مساحت زیربنا: ۴۹۰ متر مربع
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۱ شمسی
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۵ شمسی
سازه: علیرضا زمانی
اجرا: دفتر معماری الشتر، دفتر مدیریت پروژه و ساخت excellent
مدیر اجرایی: حامد مرادی الشتر
تیم اجرایی: امیر حمزه مرادی، امیر علی پورکیان
طراح سه بعدی: ملیحه امینی
گرافیست: نیلوفر ادهمیان، ملیحه امینی
عکس: پرهام تقی اف، فرشید نصرآبادی
رتبه سوم جایزه معماری آسیا در سال ۲۰۱۵ میلادی و تقدیر شده در جایزه معمار در بخش مسکونی آپارتمانی در سال ۱۳۹۵ شمسی
پروژه در محله قدیمی از اصفهان به نام جی شیر قرار دارد که در مکتوبات مختلف از جی به عنوان نام قدیم شهر اصفهان آمده است. در روند طراحی معماری علاوه بر بدست آوردن خواسته های مطرح شده از جانب کارفرما که هدف اصلی پروژه به شمار می آمد، یک هدف فرهنگی هم دنبال شد که طبعا این دو هدف در تکامل یکدیگر پیش رفت و علاوه بر بدست آوردن خواسته های کارفرما به روشی مطلوب، عکس العملی اعتراضی به نقص های بسیار و زشتی ها و آشفتگی های بصری در معماری معاصر اصفهان داشت.
این پروژه نهایتا به یک پروژه اعتراضی تبدیل شدهاست و بیانیه ای را نیز مطرح کرد! بر اساس یک برنامه فیزیکی مشخص تصمیم گرفته شد فضاها به دو قسمت تقسیم شوند:
۱- فضای اصلی و خصوصی برای هر واحد شامل: سالن ها، آشپزخانه، اتاق خواب ها و سرویس ها
۲- فضاهای مشاع شامل: نورگیر، دستگاه پله و پاگردها + تراس
مقیاس این فضاها با توجه به متراژهای موردنیازشان نسبت به هم مشخص گردید و تصمیم گرفته شد به اندازه مقیاس فضاهای مشاع و تراس ها به عنوان فضای تهی از کل حجم پروژه کاسته شود و این عملکردها (نورگیر،دستگاه پله و پاگردها + تراس) با قرارگرفتن در فضای شفاف و درنظر گرفتن تامین نور برای فضاهای خصوصی و اصلی در قسمت تهی قرار گیرند. با این اتفاق، نور فضاها از سمت تهی تامین می شد و نیاز به پنجرهای بزرگ در نما مرتفع گشت. کم کردن فضای تهی از حجم با به جا ماندن حجم فضای اصلی و یک دیواره به عنوان حریم همسایگی و فصل مشترک با همسایه همراه بود. این دیواره مسئولیت کیفیت بخشیدن به تمام فضاهای داخل حتی مشاعات را داشت | ویوی خود ساخته |
با توجه به درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و زاویه چرخش آفتاب برای دریافت نور در بازده زمانی بیشتر، ایجاد تهی در سمت غربی پروژه اتفاق افتاد (در راستای پایبندی به ایده اولیه هر چه که اندازه های بازشوها در نمای جنوبی ما کمتر می شدف طبیعتا دید کمتری نسبت به منظر نامناسب شهری داشتیم؛ از این رو هر چه از اندازه بازشوها در سطح نما کم می شد، به مقیاس دو چندان بر بازشوهای بدنه غربی و دید به نمای خود ساخته ما اضافه گشت و تمامی فضاها از مناسب ترین نور و دید برخوردار می شدند. از طرفی دیگر، کوچک بودن اندازه بازشوها در نما به قوی تر شدن ایده حرکت اعتراضی در راستای اهداف فرهنگی پروژه کمک می کرد).
Jey Shir
Architects: Aleshtar Architectural Office
Architect In Charge: Hamed Moradi Aleshtar
Area: ۴۹۰ m²
Year: ۲۰۱۶
hotographs: Farshid Nasrabadi, Parham Taghioff
Manufacturers: Nemachin
That’s really a mouthful expression but it’s true. In every corner of this historical city you can find inner beauty and jay sheer is one of this inner beauty which is in contrast to other architectural part of new and modern city of Isfahan. The reason will be unveiled to you in just a moment in the mean time let’s find out more about jay sheer.
“Jay sheer” residential building is taken its name from its neighborhood “Jay Sheer”. (Jay is one of the previous historical names of Isfahan). The design of building is based on internal relationship with the traditional architecture of the city and the volume of the building is designed as a symbol of protest against the inappropriate new age of architecture. And it defines itself by isolating itself from the inconvenient atmosphere around it. The proper openings, decks and the yard of the building makes a proper environment inside it. The material of the building is brick which is influenced by the traditional architecture of the city and it is transferred into a modern and minimal form to be in harmony within the modern architecture of the city. This design focuses on two aspect of the contrasted architecture of the building.
First, it’s the southern façade with the dark color which is the reaction against the modern architecture of the city and second, its internal white bricks which shows the perspectives of interior design.
Even though Isfahan now is a modern city in its own way, but even in this time you can still find something or someone that wants to say let’s not forget about our culture and the past.