احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان

احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : به گزارش روزنامه هنر چاپ لندن ، انجام تعمیرات اساسی در مرکز ژرژ پمپیدو (The Centre Pompidou) ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان واقع در شهر پاریس، ممکن است این بنای معروف را به مدت سه سال تعطیل کند! این برنامه یکی از دو گزینه ی پیش ‌روی دولت فرانسه است که درباره شیوه ی نوسازی این بنا تصمیم گیری خواهد شد.

مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو متعلق به دهه ۷۰ میلادی ، پس از موزه لوور و برج ایفل، مقام سوم را در میان پربیننده ‌ترین بناهای فرانسه دارد! تضاد بین ساختمان این موزه که با استفاده از آخرین تکنولوژی روز ساخته شده است و بافت تاریخی شهر پاریس با نظرات مختلفی از منتقدان و صاحب نظران روبه‌ رو بوده است. فرمی غریب و رنگارنگ با سازه و تاسیساتی نمایان در نما ، گویی در حال نواختن ملودی ای کاملا متضاد با بافت آرام شهر پاریس است. از ایده ‌های اصلی طراحی این پروژه ، پلان آزاد و تعریف مکانی انعطاف ‌پذیر برای برگزاری هر نوع عملکرد فرهنگی و ایجاد مکانی برای تبادل اطلاعات بوده است.

احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان
The Centre Pompidou

احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان

سرژ لاسوین (Serge Lasvignes) ، رئیس مرکز ژرژ پمپیدو در گفت ‌و گو با روزنامه فیگارو به گزارش ‌ها درباره احتمال تعطیلی این مرکز از سال ۲۰۲۳ میلادی پاسخ داد! او می گوید: ” از زمان آغاز به کار این ساختمان در سال ۱۹۷۷ میلادی، تاکنون هیچ کار اساسی‌ روی آن انجام نشده است. دو فرضیه وجود دارد یا ساختمان را کاملا تعطیل کرده و کار نوسازی را سه ساله تمام می ‌کنیم یا تعمیرات و تغییرات را با وجود باز بودن مرکز انجام می ‌دهیم که در آن صورت هفت سال به طول می انجامد!

رئیس بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان همچنین اذعان کرد این موسسه فرهنگی و هنری امسال به دلیل شیوع کرونا تاکنون حدود ۲۰ میلیون یورو ضرر کرده است.

احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان

احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان

دلیل طراحی و ساخت مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو

در دهه ‌ی هشتاد میلادی، محله ‌ی بوبرگ (Beabourg) شهر پاریس شاهد ساخت بنایی بود که چهره ‌ی این شهر را برای همیشه تغییر داد و آغازگر و معرف سبک کاملا جدیدی در معماری معاصر غرب شد! سبکی که در ادامه طرفداران فراوانی نیز یافت.

مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو در منطقه ی لس هالز که یک منطقه پرجمعیت در شهر پاریس می ‌باشد، واقع شده است. این منطقه در ابتدا از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بسیار عقب مانده بود و یکی از ناامن ‌ترین محله‌ های این شهر به شمار می ‌رفت! لذا رقابتی برای تاسیس یک مرکز فرهنگی که بتواند روح زندگی را در این منطقه احیا نماید، پایه گذاری شد. مرکز ژرژ پمپیدو به عنوان سازه ‌ای که تجلی سبک های-تک (High-tech) در قرن بیستم به شمار می ‌رود، توانست رونق دوباره ‌ای به این منطقه ببخشد و ساخت این مرکز کمک شایانی به امنیت و آرامش ساکنین محله کرد.

اولین ساختمان ساخته شده به سبک های‌-تک (High-tech) بیش از هر چیز شبیه به اسکلت عریان یک جانور بود! به نظر پیشگامان معماری ‌های-تک (High-tech)، روح زمان ما (zeitgeist) تکنولوژی پیشرفته است. ساختمان های سبک های-‌تک (High-tech) سمبلی از تکنولوژی هستند! در مقایسه با ساختمان ‌های ساخته شده در مدرنیسم اولیه، ساختمان ‌های های-‌تک (High-tech) شباهت بیشتری به ماشین دارند، هم از آن الهام می‌ گیرند و هم از تکنولوژی ‌های آن استفاده می ‌کنند. شباهت به ماشین برای این معماران یک کنایه نیست، بلکه به واقعیت تبدیل شده است.

احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان

احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان

روزنامه نیویورک تایمز در خصوص این ساختمان می گوید:

“ طراحی مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو توانسته است دنیای معماری را متحول کند. مرکز ژرژ پمپیدو به عنوان اثری به سبک اکسپرسیونیسم ساختاری شناخته می‌ شود. اکسپرسیونیسم ساختاری که از آن با عنوان های-تک (High-tech) یا مدرنیسم موخر نیز یاد می ‌شود، عمدتا با ساختارهای طراحی شده توسط ریچارد راجرز (Richard Rogers) ، رنزو پیانو (Renzo Piano) یا نورمن فاستر (Norman Foster) مرتبط است. این سبک ابتدا در دهه ۱۹۷۰ میلادی پدیدار شد و تا امروز هم از محبوبیت خاصی برخوردار است. این گونه سازه ها، عمدتا تحت تاثیر پیشرفت ‌های تکنولوژیک درخشانی قرار دارند. مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو یکی از عالی ترین نمونه‌ های مبین چنین سازه ‌هایی است؛ در این سازه، پنجره ‌های بسیار، عناصر داخلی اندک که فضای بیشتری را فراهم می ‌کنند، قاب فولادی و لبه کاری ‌های صنعتی، به شکل خلاقانه در کنار یکدیگر قرار گرفته ‌اند.

در مرکز ژرژ پمپیدو مسیر‌های حرکتی کاملا در نمای ساختمان شکل گرفته ‌اند. باکس ‌های پله مانند لوله ‌های رنگی بزرگی هستند که بازدید کنندگان می‌ توانند از داخل آن شهر پاریس را تماشا کنند. همچنین فرم این لوله ‌ها، که به رنگ قرمز هستند، کاملا شبیه داکت ‌های تاسیساتی و لوله ‌های فاضلاب است که با رنگ‌ های دیگر در نمای ساختمان قرار دارند. “

احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان

احتمال تعطیل شدن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو ، بزرگ ترین موزه هنر مدرن جهان

ریچارد راجرز (Richard Rogers) در مصاحبه ‌ای با شبکه ‌ی بی ‌بی‌ سی می ‌گوید:

” ایده‌ هایی که ما معماری می‌ کنیم، از بسیاری لحاظ ریشه در باور‌های ما دارد و به این ربط پیدا می‌ کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم. برای اینکه ساختمانی خوانا باشد، باید جریان ساخت در آن قابل رویت باشد. این شیوه ای است که ما معماری می ‌کنیم و معتقدیم این شیوه در گذشته هم مورد استفاده قرار می ‌گرفته است. علم، همه ‌ی ما را به هیجان می ‌آورد. ما معماران عقیده داریم که قرن حاضر قرن علم است. “

در واقع ریچارد راجرز (Richard Rogers) ساختمان را به یک گزارش کار یا گزارش آزمایشگاه کاملا علمی تشبیه می ‌کند که آنقدر شفاف نوشته شده است که هر محقق و دانشمندی در هر زمان و مکانی با نگاه کردن به آن می‌ تواند آن آزمایش یا فرآیند علمی را طی کند! بنای ایده آل او ، بنایی بدون رمز و راز است؛ بنایی قابل تکرار، محاسبه و بازسازی.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *