انتشار اولین عکس‌ها از مراحل تخریب برج کپسولی ناکاگین طراحی شده توسط کیشو کوروکاوا در توکیو

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : بیست و نهم آپریل سال ۲۰۲۲ میلادی، رسانه ی dezeen.com اولین ویدیو و عکس ها از مراحل تخریب (برچیده شدن) برج کپسولی ناکاگین در توکیو را منتشر کرد! در این ویدیو و عکس های اختصاصی، ساختمان ناکاگین را می بینیم که توسط داربست های فلزی احاطه شده است و کارگران ساختمانی مشغول به برچیدن کپسول ها می باشند…

برچیده شدن یک به یک کپسول ها

برج کپسولی ناکاگین (متشکل از از دو برج بتنی ۱۱ و ۱۳ طبقه ی به هم پیوسته) واقع در حاشیه ی منطقه گینزای شهر توکیو پایتخت ژاپن، یکی از معدود نمونه های باقی مانده از معماری (جنبش) متابولیسم یا آمیخته‌ گرائی (همسو با ساختارهای اتوپیایی) بود! این پروژه به عنوان اولین ساختمان کپسولی جهان، توسط معمار معروف ژاپنی، کیشو کوروکاوا (Kisho Kurokawa) طراحی شده بود…

تخریب برج کپسولی ناکاگین
فرآیند برچیده شدن فضای داخلی برج کپسولی ناکاگین در دوازدهم آپریل سال ۲۰۲۲ آغاز شده است

کیشو کوروکاوا در فرآیند طراحی این پروژه، چنین برنامه ریزی کرده بود که کپسول ها، هر بیست و پنج سال یکبار تعویض شوند! اما این برج در طول گذر سالیان متمادی در محل خود باقی ماند و متاسفانه فرسوده نیز شد… به گونه ای که این پروژه در سال های اخیر با لوله‌ های پوسیده و نشتی آب، لانه سازی جانوران موذی در حفره‌ های کپسول‌ های ساختمان و… به مشکلات جدی برخورده بود!

تخریب برج کپسولی ناکاگین

در انتها درباره کیشو کوروکاوا بد نیست بدانید وی در معماری خود مفهوم هم‌ زیستی (برهم‌کنش) در معماری را برای نخستین بار مطرح کرد. از دیگر آثار مهم وی می توان به طراحی فرودگاه بین المللی کوالالامپور (KLIA) به عنوان مهم‌ ترین فرودگاه بین‌ المللی در کشور مالزی اشاره کرد (این فرودگاه در سال ۱۹۹۳ میلادی و با بودجه ای ۲٫۵ میلیارد دلاری ساخته شد)! جالب است بدانید ایده ی فرودگاهی در جنگل و جنگلی در فرودگاه در طراحی این پروژه مورد توجه واقع شده است و با همکاری موسسه ی مطالعات جنگلی مالزی، پروژه احداث فضای سبز در اطراف فرودگاه به اجرا درآمده‌ است… برای این کار تعداد زیادی از درختان جنگل‌ های بارانی مالزی از ریشه کنده شده است و یک بار دیگر در این منطقه کاشته شده‌ است! همچنین خطوط جاده‌ ای به‌گونه‌ ای طراحی شده است که ترافیک انسانی را به گوشه و کنار فرودگاه منتقل می نماید و ترافیک آرامی را حتی در صورت رسیدن به ظرفیت جابجایی ۱۰۰ میلیون مسافر در سال فراهم می‌ کنند…

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *