چرا فراجهان برای معماران مهم است؟ معماران در متاورس چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : آبان ماه سال ۱۴۰۰ شمسی بود که مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، خالق و صاحب فیسبوک از پروژه متاورس خود رونمایی کرد (کمپانی متا)! پروژه ای فراجهانی که قرار است دنیای دیجیتال را متحول سازد… البته لازم به بیان است مارک زاکربرگ این ایده را در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز کرده بود! هنگامی که او شرکت ساخت هدست واقعیت مجازی Palmer Lucky’s Oculus را خریداری نمود (فیسبوک تاکنون بیش از ده استارتاپ مرتبط با واقعیت مجازی را خریداری کرده است).

خبرهای مرتبط با دنیای متاورس تنها محدود به مارک زاکربرگِ میلیاردر نبود! یک ماه پیش از رونمایی بزرگ موسس فیسبوک، شرکت بازی‌ سازی اپیک‌ گیمز (Epic Games) نیز اعلام کرد که برای طراحی متاورس خود یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است…! یا حتی ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیر عامل اجرایی مایکروسافت در ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرده بود که این شرکت در حال ساخت یک متاورس تجاری است!

همین خبرها کافی بود تا اصطلاح متا به داغ ترین کلمه در محافل علمی و فناوری این روزها تبدیل شود! اما به این نکته بایستی اشاره کرد که متاورس واژه ی جدیدی نیست! اصطلاح متاورس اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی توسط نیل استفنسون (Neal Stephenson) نویسنده رمان‌ های علمی-تخیلی ابداع گردید و در رمان تصادف در برف (Snow Crash) نیز به کار برده شد.

Snow Crash (Novel by Neal Stephenson)

متاورس به عنوان جهانی دیجیتال، وعده ای ست که کم و بیش در حال محقق شدن است… فرادنیایی که به شما امکان فعالیت های متنوع بدون محدودیت‌ های اینترنت کنونی را خواهد داد! شما در متاورس هر آنچه را که بخواهید در دسترس خواهید داشت. به لطف متاورس دیگر لازم نیست برای کار در محیط فیزیکی در دنیای واقعی حضور داشته باشیم؛ بلکه محل کار ما در همان متاورس خواهد بود!

بی شک این سوال پیش خواهد آمد که چه کسی فراجهان را خواهد ساخت؟ چرا فراجهان برای معماران مهم است؟ و معماران چگونه می توانند نقش مهمی در این اقتصاد دیجیتالِ پررونق ایفا کنند؟

چرا فراجهان یا متاورس برای معماران مهم است؟

قدرت گرفتن بیش از پیش اقتصاد دیجیتال

در حال حاضر، جهان در حال گذر از یک اقتصاد واقعی (Real Rconomy ؛ بخش واقعی اقتصاد که با تولید کالاها و خدمات ارتباط دارد) به یک اقتصاد دیجیتال (Digital Economy ؛ اقتصاد دیجیتال که به آن اقتصاد اینترنت یا Internet Economy نیز گفته می‌ شود،‌ اقتصادی است که بر تراکنش‌ ها/تعاملتن اینترنتی پایه گذاری شده است) است؛ و این تغییراز زمان همه گیری کرونا شتابی چند برابری به خود گرفته است! ما در دوره ی همه گیری ویروس منحوس کرونا شاهد تغییرات عجیبی بوده ایم؛ توقف ساخت و ساز تعداد قابل توجهی از پروژه های بزرگ مقیاس ساختمانی و بسته شدن بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی مرتبط با صنعت ساختمان… اما در این همین حین، برندهای مد گوناگونی همچون برند فرانسوی بالنسیاگا (Balenciaga) به عرضه ی جدیدترین محصولات خود در بازی های ویدیویی پرداختند! صاحبان املاک و مستغلات تجاری نیز با چالش های جدیدی مواجه شدند؛ زیرا مستاجران آنها یا فضای کاری و اداری خود را رها کردند و یا متراژ واحد یا واحدهای خود را کاهش دادند! با این حال، شرکت‌ های ارائه دهنده ی خدمات ویدئو کنفرانس همچون زوم در طول دوره ی همه گیری به سرعت توسعه یافتند و به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند!

چه بخواهیم چه نخواهیم، همه گیری گسترده ویروس کرونا فرهنگ کاری ما را تغییر داده است! ظهور تجارت الکترونیک را سرعت بخشیده است و مدل کسب و کارها را تغییر داده است. در این بین، صنعت مد، بازی سازی و همچنین ارزهای دیجیتال صنایع پیشگامی هستند که تکنولوژی متاورس را پذیرفته اند! برای دیگر صنایع و کار و کسب ها نیز چاره ای نیست جز پیوستن به این فراجهان…

NFT و ظهور دارایی های دیجیتال

شاید جالب باشد که بدانید براساس جدیدترین گزارش های منتشر شده، اندازه بازار (تعداد افراد در یک بازار خاص که خریداران بالقوه یا فروشندگان یک محصول یا خدمات می باشند) اقلام دیجیتال چیزی در حدود ۱۰ میلیارد برآورد شده است! اما آنچه که بازار اقلام دیجیتال را قابل توجه تر می نماید چیزی نیست جز توکن های غیرقابل معاوضه یا NFT ها!

NFT (مخفف Non-Fungible Token) ها یا توکن های غیر قابل معاوضه با بهره گیری از تکنولوژی بلاکچین، به‌ عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتالی غیرتکراری برای هر نوع دارایی دیجیتال صادر می‌ شوند. اشتباه نکنید! NFT ها همان ارزهای دیجیتال نیستند؛ چرا که NFT ها غیرقابل تعویض می باشند! به بیان ساده تر، یک NFT با NFT دیگر برابر نیست! در دنیای کریپتوکارنسی، رمزارزها قابل تعویض هستند؛ یعنی بجای هم قابل معامله می باشند و ارزش آنها نیز ثابت می‌ ماند (بیت کوین یک توکن قابل تعویض است یا یک Bitcoin با Bitcoin دیگر برابر است)

توکن های NFT در صنایع مختلف گسترش‌ یافته اند و با بخش‌ های مختلفی همچون بازی‌ ها در ارتباط قوی هستند (بازیکنان بازی های The Sandbox و Decentraland می‌ توانند سازه‌ هایی در دنیای مجازی بسازند و از آن کسب درآمد کنند! همچنین می‌ توانند اقلام دیجیتال را که به هنگام بازی به دست آورده اند در بازارهای ثانویه بفروشند همچون ارزهای داخل بازی، لباس‌ های داخل بازی، آواتارها و…).

توکن های غیر قابل معاوضه در دنیای معماری و ساخت و ساز نیز وارد شده اند! برای نمونه چندی پیش کریستا کیم (Krista Kim)، هنرمند کانادایی اولین خانه دیجیتالی در جهان تحت NFT را به قیمتی بیش از نیم میلیون دلار به فروش رساند! این خانه دیجیتالی که Mars House نام دارد (یک فایل سه بعدی که در دنیای واقعی قابلیت اجرا و پیاده سازی را داراست)، در بازار NFT به قیمت ۲۸۸ اتر یا چیزی در حدود ۵۱۲،۰۰۰۰ دلار فروخته شد (میانگین قیمت خانه در ایالات متحده آمریکا هنگامی که خانه مریخ فروخته شد، بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار کمتر بود)! این اتفاق، آغازی بود برای سرمایه گذاری های متعدد جهانی در این حوزه…

(از جمله بازارهای اصلی برای خرید و فروش NFT ها (بر اساس اتریوم/Ethereum) می‌ توان به زورا (Zora)، ریربل (Rarible)، سوپر ریر (SuperRare)، نیفتی گیتوی (Nify Gateway)، اوپن سی (OpenSea) اشاره کرد)

Mars House , First Digital Home

سرمایه گذاری در املاک مجازی و همچنین پروژه های ساخت و ساز یکی دیگر از گرایش های رایج در این فراجهان می باشد که از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی بسیار بسیار موردتوجه قرار گرفته است! جالب است بدانید قیمت املاک مبتنی بر فناوری بلاکچین در این دنیای مجازی به طور مداوم در حال افزایش است! برای نمونه چندی پیش در بازی متاورسی Decentraland (پلتفرم واقعیت مجازی برپایه ی بلاکچین اتریوم) تعداد زیادی زمین مجازی به قیمتی بیش از ۹۰۰ هزار دلار آمریکا فروخته شد!

تحول مدل کسب و کار معماران در پیش است!

به احتمال قریب به یقین بسیاری از معماران با این موضوع موافق می باشند که تعداد زیادی از طرح های آن ها تنها بر روی کاغذ باقی مانده است و فرصت اجرا را به چشم ندیده است (ممکن است به دلایل مختلف کنار گذاشته شوند)! اکثر معماران از این موضوغ شکایت دارند که همکاری با مشتریانی که به طور کامل از ایده های آنها حمایت کنند و در عین حال پرداخت های خود را نیز به موقع انجام دهند، دشوار است.

معماران در متاورس

در دنیای متاورس معماران می توانند مدل کسب و کار خود را بازسازی نمایند! بدین صورت که محصولات یا خدمات خود را به مقیاس بزرگ تری از بازار مشتریان ارائه نمایند (دیگر ارائه خدمات به صورت یک به یک معنایی نخواهد داشت). آن ها می توانند از مفهوم NFT به بهترین نحو ممکن استفاده نمایند. توکن‌ های NFT به عنوان یکی از اجزای کلیدی اقتصاد دیجیتال مبتنی‌ بر بلاکچین، دارای حق تالیف (Royality) می باشند! یعنی هر بار که اثری از یک معمار به مشتری جدیدی فروخته می‌ شود، خالق اثر درصدی از سود فروش را دریافت می کند… NFT ها، خلق طرح‌ هایِ معماری منحصربه‌ فردی را امکان‌ پذیر ساخته اند که می‌ توانند توسط خالق خود فروخته شوند و بر روی بلاکچین میزبانی شده بر روی آن، توسط هر کسی احراز هویت شوند!

فراجهان به حجم عظیمی از محتوا برای سرگرم کردن کاربران خود نیاز دارد! ما در این جهان زمین های بازی مجازی، سینماهای مجازی، کنسرت های مجازی، مدارس مجازی، جلسات مجازی و… را تجربه خواهیم کرد…

متاورس بی شک برای معماران یک فرصت ایده آل و نامحدود فارغ از هرگونه محدودیت های دنیای واقعی است. آن ها می توانند برای مشتریانی که می خواهند دارایی های منحصر به فردی را براساس NFT ها جمع آوری کنند، طرح های منحصر به فردی را ارائه دهند. حتی معماران می توانند دارایی‌ های دیجیتالی گوناگونی همچون ساختمان‌ ها، مصالح و متریال ها، مبلمان، مجسمه‌ ها و… را بسازند و آنها را در دنیای مجازی، بازی‌ های مجازی و یا حتی فیلم‌ های مجازی به طور مکرر بفروشند!

فراموش نکنید برای رشد کسب و کار خود در فراجهان بایستی یک تولیدکننده ی محتوای زبده و آگاه باشید! دسترسی به کاربران بالقوه در این جهان راهی ندارد جز ارائه ی محتوای با کیفیت بالا. متاورس امکان توزیع محتوای دلخواه را به صورت آزادانه در سراسر پلتفرم به کاربران خود می‌ دهد؛ یعنی شما می‌ توانید محتوای دلخواهی را که در یک پلتفرم مبتنی بر متاورس ایجاد کرده اید، به پلتفرمی دیگر ببرید…

در انتها به یاد داشته باشید معماران برای قرن ها در ساخت دنیای واقعی حضور اصلی، اساسی و پررنگ داشته اند! در حال حاضر نیز که دنیا در یک دوره ی گذار قرار دارد، معماران بایستی به عنوان پلی میان دنیای حقیقی و دنیای مجازی رفتار نمایند. آیا شما آمادگی حضور در فراجهان را دارید؟

 

منبع:

coinyuppie.com

archdaily.com

time.com

nytimes.com

thedefiant.io

unifty.com

 

معمار | معمار محتوا

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *