تاثیر رویکرد هنری در معماری ؛ کلیسای بروتالیست وتروبا

تاثیر رویکرد هنری در معماری ؛ کلیسای بروتالیست وتروبا

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : کلیسای بروتالیست وتروبا که بر روی یک تپه در ماور در حومه شهر وین در اتریش واقع شده است، نقطه اوج زندگی فریتز وتروبا (مجسمه ساز اتریشی) بوده است. معمار این پروژه فریتز جی مایر بوده است که در اغلب موارد نام او به عنوان معمار فراموش شده است. مایر مدل سفالی وتروبا را برای ایجاد یک مجسمه بتنی کاربردی گسترش داد و ساخت این کلیسا را در اواسط دهه ۱۹۷۰ آغاز کرد و در نهایت توانست آن را یک سال پس از مرگ ووتروبا به پایان برساند.

تاثیر رویکرد هنری در معماری ؛ کلیسای بروتالیست وتروبا

تاثیر رویکرد هنری در معماری ؛ کلیسای بروتالیست وتروبا

فریتز وتروبا در سال ۱۹۰۷ در خانه ای با ویژگی های خشونت آمیز به دنیا آمد و کوچک ترین فرزند خانواده بود. هنر او را از نظر روانی از آن محیط دور می کرد و در طول جنگ جهانی دوم با فرار از اتریش به سوئیس دوری او را تکمیل کرد. او پس از فرار از جنگ مجسمه سازی را در یک وحدت کامل با منظر، معماری و شهر شروع کرد.

تاثیر رویکرد هنری در معماری ؛ کلیسای بروتالیست وتروبا

کلیسای وتروبا یک نمونه خوب است که نشان می دهد رویکرد هنری چگونه می تواند شیوه و محصول معماری را تغییر دهد. این کلیسا قبل از انتخاب سایت طراحی شده بود. با این حال، یک دید فرماندهانه از وین دارد و در تضاد قدرتمند با محیط آرام اطراف قرار دارد. به علاوه، وتروبا ادعا می کند که از کلیسای جامع گوتیک فرانسوی الهام گرفته شده است، حتی اگر کلیسای بروتالیست وتروبا ارزش های متفاوتی را منتقل کند.

تاثیر رویکرد هنری در معماری ؛ کلیسای بروتالیست وتروبا

فرم طراحی کلیسا دارای تقارن واضح یا سازماندهی شده نیست. ۱۵۲ بلوک بتنی از ۰٫۸۴ تا ۶۴ متر مکعب و از ۱٫۸ تا ۱۴۱ تن به صورت تصادفی، بی نظم و انتزاعی بر روی یکدیگر قرار گرفته اند و تنها چند سر نخ برای تشخیص نمای اصلی کلیسا در اختیار ما قرار می دهند. پنجره های ساده کلیسا اجازه می دهند نور طبیعی الگوهای متغیری را در دیوارهای بتنی ایجاد کنند.

تاثیر رویکرد هنری در معماری ؛ کلیسای بروتالیست وتروبا

منبع: archdaily

آرمین رحیمی وندآرمین رحیمی وند

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *