کلامی در ستایش پیتر زومتور

کلامی در ستایش پیتر زومتور

درباره او چه می توان نوشت؟ ۲۶ ام آوریل ۱۹۴۳ میلادی در بازل سوئیس چشم به جهان گشود. در جوانی نزد پدرش کابینت سازی را آموخت و از همان ابتدا با مصالح آشنا شد. بعدها در رشته معماری، طراحی داخلی و طراحی صنعتی در مدرسه هنر بازل و انستیتو Pratt نیویورک به تحصیل پرداخت. در ۱۹۷۹ میلادی ، آتلیه معماری خود را در Haldenstein ، محله ای خلوت و کوهستاني (که هنوز هم آنجاست) و تنها با ۱۵ نفر کارمند برپا کرد؛ و از همان زمان به تدریس در دانشگاه های معتبر جهان پرداخت.

سرانجام در ۶۶ سالگی مهم ترین جایزه معماری یعنی پریتزکر را از آن خود کرد؛ و به موفقیت های بسیاری، از جمله مدال طلای انستیتو معماری RIBA نیز دست یافت.

زومتور را دوست دارم؛ دغدغه اش انسان است و البته حس های آن. آثارش اساسا بازتاب احساسات عمیق انسانی است، از کلیسای برادر کلاوس گرفته تا آب گرم والس و موزه معدن روی… به قول یوهانی پالاسما: ” آثارش تشعشعی مقتدرانه از عمق احساس است. “

بناهایش سرشار از سکوت است، سکوتی زیبا. هنر را می فهمد و فرم را. به موسیقی باخ علاقه دارد و داستایوفسکی را می خواند. به گمانم او از طریق فرم – حس در پی خلق زیبایی و اتمسفری حسی – احساسی است (که فکر میکنم موفق شده است) که از طریق ادراکات حسی – حواس پنجگانه دریافت می شوند و عقل در این میان نقش چندان مهمی ندارد. بناهایش ساده هستند، اما عمیق، مانند خودش! به شدت متریال را می شناسد و “ نور ” را می ستاید، این را در پروژه هایش می توان دید. به فضا و زمان (تاریخ) علاقه مند است و می گوید: “ معماری یک هنر فضایی – زمانی است. ”

او معتقد است: ” بین احساسات ما و چیزهای پیرامونمان، و البته خاطراتمان رابطه ای دو سویه برقرار است! ”٫ حق با اوست. به عقیده من مهم ترین وظیفه هنر، برانگیختن حس انسان است و ظاهرا او این را به خوبی درک کرده است.

و همه ی اینها  حاصل یک عمر عاشقانه، شاعرانه و با هنر زیستن است. به نظرم زومتور مهم ترین معمار معاصر است، و البته انسان ترین!

 

مصاحبه با پیتر زومتور معمار سوئیسی پیرامون نقش احساس و عواطف در پروژه های ویمحمد گلشن

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *