هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال ۲۰۱۹ میلادی

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

اختصاصی هنر و معماری آبگینه :

آراتا ایسوزاکی (Arata Isozaki) متولد ۲۳ جولای سال ۱۹۳۱ میلادی در شهر Oita کشور ژاپن می باشد. او پس از فارغ‌ التحصیلی از دانشگاه توکیو و با مدرک معماری، کار خود را در سال ۱۹۵۴ میلادی در نزد کنزو تانگه (Kenzo Tange) آغاز نمود. آراتا در سال ۱۹۶۳ میلادی دفتر شخصی خود را راه اندازی نمود.

جالب است بدانید ایسوزاکی در طول حدود شش دهه فعالیت حرفه ای خود، بیشتر از صد پروژه را در کشورهای مختلفی در قاره ی آسیا، قاره ی اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه و همچنین قاره ی استرالیا به انجام رسانده است! آراتا در سال ۱۹۸۶ میلادی، برنده ی جایزه ی RIBA و همچنین در سال ۱۹۹۶ میلادی، در جشنواره بینال ونیز مورد تقدیر قرار گرفته بودو جایزه ی لئون دو رو (Leone d’Oro) را دریافت نموده بود. اما آنچه بیش از این جوایز، مهم و قابل توجه است دریافت جایزه معماری پریتزکر در سال ۲۰۱۹ میلادی می باشد.

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

موفقیتی عظیم برای آراتا ایسوزاکی! به بیان هیات داوران جایزه پریتزکر، او بی شک یک معمار تطبیق‌ پذیر، تاثیرگذار و همچنین بین‌المللی می باشد. ایسوزاکی، به عنوان چهل و ششمین معمار جهانی و همچنین هشتمین معمار ژاپنی دریافت کننده ی جایزه پریتزکر، پایه گذار معماری معاصر کشور ژاپن می باشد و در کارنامه ی فعالیت های وی، تدریس در دانشگاه های هاروارد، توکیو و همچنین کلمبیا دیده می شود.

در این مطلب با هشت پروژه تاثیرگذار این معمار ۸۸ ساله ی ژاپنی آشنا خواهیم شد؛ با ما همراه باشید.

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

Ark Nova ، ژاپن، سال ۲۰۱۳ میلادی

آراتا ایسوزاکی در همکاری با هنرمند صاحب نام Anish Kapoor ، این سالن کنسرت بادی و قابل جابجایی را طراحی کرد! این سالن عمومی به به منظور استفاده در تور بازدید از مناطقی که در زلزله و سونامی مهیب سال ۲۰۱۱ میلادی آسیب دیده بودند، مورد استفاده قرار گرفت. این سالن کنسرت با ظرفیت ۵۰۰ نفر، از یک پوسته ی پلاستیکی کشسان ساخته شده است که می‌ توان آن را به سرعت برپا کرد!

 

مرکز همایش های ملی قطر، قطر، سال ۲۰۱۳ میلادی

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

جالب است بدانید آراتا این پروژه را برای اشاره به درخت مقدس “سدرة المنتهی” در دین اسلام بدین صورت طراحی کرده است (سدرة المنتهی نام درختی در آسمان هفتم). ستون‌ های عظیم و درخت‌ مانند طراحی شده در این پروژه، سقف معلق این مرکز همایش ملی را در آسمان نگه می‌ دارد! این ستون‌ ها در مقابل نمای شیشه‌ ای مستطیل‌ شکل و بزرگ این ساختمان قرار گرفته اند. بد نیست بدانید پشت این نما، بزرگ ترین مرکز نمایشگاهی در منطقه ی خاورمیانه قرار دارد؛ به گونه‌ ای که ظرفیت پذیرش ۷۰۰۰ نفر را در سالن‌ های اصلی خود داراست!

 

سالن بزرگداشت صدمین سالگرد Nara، ژاپن، سال ۱۹۹۹ میلادی

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

این سالن بزرگ و چند منظوره طرح، برگزیده ی یک مسابقه ی بین‌ المللی بود که در سال ۱۹۹۲ میلادی برگزار شد. این فضا، برای برگزاری جشن‌ های بزرگداشت صدمین سالگرد به رسمیت شناختن Nara به عنوان یک شهر ساخته‌ شده است. بد نیست بدانید فرم این پروژه به سقف معابد تودائیجی در این شهر اشاره دارد. شاید بتوان گفت دلیل تمایز این پروژه، فرم منحنی شکل آن و همچنین بهره گیری از نمای ساخته شده از کاشی‌ های خاکستری رنگ حاصل از آلیاژ روی باشد.

 

Palau Sant Jordi ، اسپانیا، سال ۱۹۹۲ میلادی

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

یکی از پروژه ای بسیار موفق و پرآوازه ی ایسوزاکی، طراحی ساختمان Palau Sant Jordi در شهر بارسلونا کشور اسپانیا می باشد؛ پروژه ای به عنوان یک مرکز ورزشی که برای انجام بازی های المپیک تایستانی سال ۱۹۹۲ میلادی طراحی و اجرا شد! این پروژه ی ورزشی بزرگ، به گنجایش ۱۷ هزار نفر، با استفاده از یک سقف گنبدی شکل پوشیده شده است و در اجرای آن نیز از مصالح بومی همچون آجر و کاشی ساخته شده از آلیاژ روی استفاده شده است.

 

تالار سمفونی شهر شانگهای، چین، سال ۲۰۱۴ میلادی

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

آراتا، تالار سمفونی شهر شانگهای را در همکاری با یکی از مطرح ترین مهندسین آکوستیک و صوت یعنی Yasuhisa Toyota طراحی و اجرا نموده است. این سالن کنسرت با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر، در داخل یک حجم پوشیده شده از آجرهای سفالی قرار گرفته‌ است. این ساختمان بر روی تکنولوژی خاصی از فنرها قرار تعبیه شده است که آن را از سیستم متروی شهری که از زیر این پروژه می گذرد، محفاظت می نماید.

 

موزه هنر مدرن Gunma ، ژاپن، سال ۱۹۷۴ میلادی

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

موزه هنر مدرن Gunma به عنوان یکی از شاهکارهای معماری آراتا در کشور ژاپن با نمای مینیمال خود، از چینش چندین مکعب در کنار یکدیگر تشکیل شده است! چینش این مکعب ها به گونه‌ ای است که یک قطعه ی مستطیل شکل بزرگ را با جناح‌ های بیرون‌ زده فراهم کرده است!

 

موزه Domus ، اسپانیا، سال ۱۹۹۵ میلادی

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

موزه Domus که در گذشته با نام موزه Casa del Hombre شناخته می شده است، یک موزه ی علمی به شمار می آید که حاصل همکاری آراتا و نیز César Portela می باشد! این پروژه دارای دیوارهای بزرگ گرانیتی می باشد؛ همچنین یک نمای منحنی شکل نیز که از ۶۶۰۰ قطعه کاشی ساخته شده‌ است، آن را در بر گرفته است. موزه Domus در بردارنده ی مجموعه‌ ای از فضاهای نمایشگاهی گوناگون است که بر روی مجموعه‌ ای از سکوها قرار گرفته‌ اند و به کمک یک رمپ به هم مرتبط می‌ گردند!

 

پارک سرامیکی Mino ، ژاپن، سال ۲۰۰۲ میلادی

هشت پروژه تاثیرگذار آراتا ایسوزاکی برنده جایزه معماری پریتزکر سال 2019 میلادی

این پارک، از یک پل پیاده‌ روی سرپوشیده با سقف بتنی تشکیل شده است! که آن را قطعات شکسته سفالی در برگرفته است.

 

محمد سیمری،  کارشناسی ارشد معماری داخلی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *