موسیقی، رنگ، معماری ؛ نظریه رنگ واسیلی کاندینسکی در معماری

اختصاصی هنر و معماری آبگینه : واسیلی کاندینسکی با خلق اولین نقاشی های سبک مدرن انتزاعی یکی از مشهور ترین و تاثیر گذار ترین هنرمندان قرن بیستم به شمار می‌رود. این نقاش و نظریه پرداز هنری که در سال ۱۸۶۶ در مسکو (پایتخت روسیه) به دنیا آمد و سپس در سال ۱۹۸۶ برای تحصیل در زمینه‌ی هنر به مونیخ در آلمان رفت، هدفی فرا تر از ایجاد یک سبک در نقاشی داشت.

کاندینسکی می‌خواست موسیقی را به نگاه مخاطب ببرد و هدف او خلق هنری بود که نه تنها در چشم ها بلکه در گوش ها نیز بتواند احساس ایجاد کند. او با معرفی رنگ به عنوان اصلی ترین حامل بیان، قصد داشت تصاویری از موسیقی را به نقاشی بیاورد؛ به همین علت تمام سوژه ها و همچنین رنگ های خاکستری‌، قهوه‌ای‌ و سیاه های کوبیسم را از نقاشی خود کنار گذاشت. بنابراین، نقاشی کاندینسکی از محتوا جدا شده بود و مجبور نبود موضوعی را برای مخاطب شرح دهد. کاندینسکی می‌خواست موسیقی را در یک رسانه‌ی تجسمی مانند نقاشی دوباره متبلور کند و احساس هایی که یک قطعه‌ی موسیقی ایجاد می‌کند را توسط تونالیته های رنگی و سایه ها برانگیخته کند.

واسیلی کاندینسکی توسط چرخه‌ی رنگ می‌تواند احساس هایی که هر رنگ برانگیخته می‌کند و صدایی که تولید می‌کند را بیان کند.

رنگ قرمز: بیان گر بلوغ مردانه، زندگی، بی قراری و تلاشی که یقین دارد هدف می‌رسد.

معادل موسیقیایی: صدای قوی و سخت ترومپت، صدای شیپور، صدای واضح ویولن، نت های عمیق ویولونسل.

(پروژه نمونه های ناسازگار جوان؛ ساراگوسا، اسپانیا)

موسیقی، رنگ، معماری ؛ نظریه رنگ واسیلی کاندینسکی در معماری

رنگ نارنجی: ترکیبی از دو رنگ قرمز و زرد، بیان گر سلامت و جدی بودن

معادل موسیقیایی: صدای آلتو و زنگ میانه‌ی کلیسا.

(پروژه بازسازی و گسترش ArcelorMittal R&D Headquarters؛ آویلز، اسپانیا)

موسیقی، رنگ، معماری ؛ نظریه رنگ واسیلی کاندینسکی در معماری

رنگ زرد: بیان گر جنون، خشم ، گرما، شادابی، هیجان و آزار دهنده برای مردم.

معادل موسیقیایی: صدای برنده‎ی ترومپت و صدای بالای شیپور.

(پروژه Falcon Headquarters؛ سن‌آنجل، مکزیک)

موسیقی، رنگ، معماری ؛ نظریه رنگ واسیلی کاندینسکی در معماری

رنگ سبز: بیان گر سکون، آرامش و قدرت منفعل پنهان.

این رنگ مانند گاوی سالم است که بدون حرکت و با چشمانی گیج در حال نگریستن به جهان تنها می‌جود و نشخوار می‌کند.

معادل موسیقیایی: صدای آرام ویولن.

(پروژه مسکن سبز یک دو سه؛ مادرید، اسپانیا)

موسیقی، رنگ، معماری ؛ نظریه رنگ واسیلی کاندینسکی در معماری

رنگ آبی: بیان گر صلح، عمق، درون گرایی.

این رنگ مفومی از یک سوگ غیر انسانی دارد و رنگ متداول بهشتی است.

معادل موسیقیایی: صدای پیانو، ویولنسل و فلوت.

(پروژهDidden Village ؛ رتردام، هلند)

موسیقی، رنگ، معماری ؛ نظریه رنگ واسیلی کاندینسکی در معماری

رنگ نیلی: واسیلی کاندینسکی تفاوتی میان رنگ های آبی و نیلی قائل نشده است و گمان می‌شود این دو رنگ در نظر او یکسان بوده است.

(پروژه Avant Chelsea ؛ نیویورک، آمریکا)

موسیقی، رنگ، معماری ؛ نظریه رنگ واسیلی کاندینسکی در معماری

رنگ بنفش: ترکیبی از دو رنگ قرمز و آبی، بیان گر ناخوشی، خاموشی و غم.

معادل موسیقیایی: صدای هورن و باسون.

(پروژه Purple Hill House ؛ سئول، کره جنوبی)

موسیقی، رنگ، معماری ؛ نظریه رنگ واسیلی کاندینسکی در معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *